Εισαγωγή
Οι Ισραηλινές αρχές ξεκίνησαν την κατασκευή του διαχωριστικού τείχους τον Ιούνιο του 2002. Ορισμένοι το αποκαλούν Τείχος του Απαρτχάιντ, άλλοι το ονομάζουν Νέο Τείχος του Βερολίνου και ο ειδικόςαπεσταλμένος του ΟΗΕ για την κατάσταση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στα Κατεχόμενα Παλαιστινιακά Εδάφη (ΚΠΕ) το έχει ανακηρύξει «Τείχος της Προσάρτησης».Σύμφωνα με έρευνα του Γραφείου για το Συντονισμό Ανθρωπιστικών Ζητημάτων του ΟΗΕ με έδρα την Ιερουσαλήμ (ΓΣΑΖ), το τείχος στην περιοχή της Ιερουσαλήμ θα δυσχεράνει την κινητικότητα των Παλαιστινίων, την πρόσβασή τους στις υπηρεσίες υγείας και εκπαίδευσης, στις πηγές διαβίωσης και σε όλες τις βασικές ανάγκες τις οποίες η Τέταρτη Συνθήκη της Γενεύης προστατεύει και διασφαλίζει. Η αντίθεση του ΓΣΑΖ στο τείχος βασίζεται στη διαδρομή του και στην καταστρατήγηση αυτών των βασικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η κατασκευή σχεδιάζεται να εκτείνεται κατά μήκος 680 – 1000 χιλιομέτρων και διαφοροποιείται κατά περιοχές. Σε ορισμένες περιοχές αποτελείται από στρώσεις συρματόσχοινου, οδούς περιπολίας, μονοπάτια από άμμο ώστε να αποτυπώνονται πάνω τα ίχνη, χαντάκια, κάμερες παρακολούθησης, έναν ηλεκτρικό φράκτη ύψους τριών μέτρων και έχει πλάτος από 60 ως 150 μέτρα που περιλαμβάνει ουδέτερη ζώνη από 30 ως 100 μέτρα πλάι στο Τείχος. Και οι Παλαιστίνιοι απαγορεύεται να εισέρχονται στις ζώνες αυτές. Σε άλλες περιοχές αποτελείται από τσιμεντένιους τοίχους, ηλεκτρικούς φράκτες, κάμερες, αισθητήρες, πύλες και περιπολείται από τον Ισραηλινό στρατό. Σε αστικές περιοχές όπως η Καλκιλίγια και η Ιερουσαλήμ το Τείχος αποτελείται από τσιμεντένιες πλάκες ύψους οκτώ μέτρων με πύργους ελέγχου, με νεκρές ζώνες και με δρόμο δίπλα στην κατασκευή. Το τείχος έχει το διπλό ύψος από το ιστορικό Τείχος του Βερολίνου.
Το Ισραήλ ισχυρίζεται ότι το Τείχος είναι αναγκαίο για την ασφάλεια των Ισραηλινών μέσα στην Πράσινη Γραμμή, αλλά η διαδρομή του Τείχους εκθέτει την αναλήθεια του ισχυρισμού αυτού. Ο αληθινός σκοπός του Τείχους είναι να προσαρτήσει μεγάλα τμήματα της Δυτικής Όχθης και να διασφαλίσει ότι περισσότεροι από 50 εποικισμοί στις Κατεχόμενες Περιοχές, στους οποίους ζει η πλειονότητα των Ισραηλινών Εβραίων εποίκων, και οι οποίοι είναι παράνομοι σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, θα βρίσκονται στην Ισραηλινή πλευρά. Το Τείχος τελικά θα επεκταθεί στην κοιλάδα του Ιορδάνη και θα ενωθεί με το Δυτικό τμήμα, ώστε να διαμορφώσει δύο έγκλειστες Παλαιστινιακές περιοχές στα βόρεια και στα νότια της Ιερουσαλήμ. Η Ιερουσαλήμ θα απομονωθεί ολοκληρωτικά από την υπόλοιπη Δυτική Όχθη. Υπολογίζεται ότι τουλάχιστον το 45% της Δυτικής Όχθης θα προσαρτηθεί ντε φάκτο από το Τείχος.
Πάνω από 500.000 Παλαιστίνιοι θα παγιδευτούν ανάμεσα στο Τείχος και την Πράσινη Γραμμή (συμπεριλαμβανομένης της Ιερουσαλήμ), σύμφωνα με το Γραφείο του ΟΗΕ για τον Συντονισμό των Ανθρωπιστικών Ζητημάτων (ΓΣΑΖ), απομονώνοντάς τους με τον τρόπο αυτό από τις κοινότητές τους. 250.000 Παλαιστίνιοι που ζουν σε περιοχές που γειτνιάζουν με την Ιερουσαλήμ θα παγιδευτούν σε ξεχωριστά και απομονωμένα «καντόνια» μεταξύ της Πράσινης Γραμμής και του Τείχους.
Η Διεθνής Αμνηστία, σε δελτίο τύπου που εξέδωσε στις 19 Φεβρουαρίου του 2004, καλούσε το Ισραήλ να κατεδαφίσει άμεσα τα τμήματα που ήδη έχτιζε μέσα στη Δυτική Όχθη και να σταματήσει την κατασκευή του Τείχους και των σχετικών υποδομών μέσα στα Κατεχόμενα Εδάφη. Η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ έχει επίσης καλέσει τις Ισραηλινές Αρχές να «σταματήσουν και να ανατρέψουν την κατασκευή του Τείχους». Ο Κιέραν Πρέντεργκαστ, δεύτερος γενικός γραμματέας για τα Πολιτικά Ζητήματα του ΟΗΕ, δήλωσε στο Συμβούλιο Ασφαλείας στις 23 Ιουνίου του 2004, ότι 3.437 Παλαιστίνιοι έχουν σκοτωθεί και 33.770 έχουν τραυματιστεί από τον Σεπτέμβριο του 2000.
Η επίδραση του Τείχους στην εκπαιδευτική διαδικασία
Το τείχος επηρεάζει σοβαρά την καθημερινή ζωή και κίνηση όλων των Παλαιστινίων. Σε ορισμένες περιοχές, οι Παλαιστίνιοι θα πρέπει να αιτηθούν άδειας από τον Ισραηλινό στρατό για να ταξιδέψουν στα εκπαιδευτικά ιδρύματα, την εργασία, τις κλινικές, τα θρησκευτικά μνημεία, τις αγορές, ή για να επισκεφθούν συγγενείς που ζουν από την άλλη πλευρά του Τείχους αλλά μέσα στα Κατεχόμενα Παλαιστινιακά Εδάφη. Προσθέτει επιπλέον δυσκολίες σε εκείνες που ήδη αντιμετωπίζει το εκπαιδευτικό σύστημα και το υπουργείο Παιδείας και Ανώτερης Εκπαίδευσης. Πολλοί σπουδαστές και καθηγητές εμποδίζονται από την πρόσβαση στα σχολεία τους. Οι σπουδαστές στερούνται το δικαίωμα τους στην εκπαίδευση, ειδικά εκείνοι που ζουν στις κοινότητες που δεν έχουν σχολεία και συνήθιζαν να ταξιδεύουν στα σχολεία άλλων κοινοτήτων.
Οι δάσκαλοι συχνά εμποδίζονται να φτάσουν στα σχολεία τους και κρατούνται για ώρες στα σημεία ελέγχου ή στις πύλες του Τείχους. Αυτό συμβαίνει συχνά στην πύλη Μπαρτά’α στην περιοχή της Τζενίν και στα χωριά Ρας Τέρα και Νταμπά’α στην περιοχή της Καλκιλίγια, για παράδειγμα. Γυναίκες και άντρες δάσκαλοι συχνά γίνονται αντικείμενο προσβολών, κακοποιήσεων και υποβάλλονται σε σωματική έρευνα όταν προσπαθούν να πάνε στα σχολεία τους στην άλλη πλευρά του Τείχους.
Όλες αυτές οι ισραηλινές πολιτικές πρακτικές επιφέρουν ανωμαλίες στην εκπαιδευτική διαδικασία. Τα σχολικά προγράμματα διακόπτονται, το ποσοστό παρακολούθησης σπουδαστών και καθηγητών είναι χαμηλότερο και οι καθηγητές διαθέτουν περισσότερο χρόνο ταξιδεύοντας από και προς τα σχολεία αντί μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας.
Τέτοιες αυθαίρετες και ρατσιστικές πολιτικές προκαλούν τεράστιες ανωμαλίες στο εκπαιδευτικό σύστημα ως αποτέλεσμα των καθυστερήσεων ή του αποκλεισμού των σπουδαστών και των δασκάλων από τα ιδρύματά τους. Η επίδραση στα σχολεία μπορεί να έχει μία ή και όλες τις ακόλουθες συνέπειες:
Η απουσία καθηγητών και η αδυναμία να βρεθούν αναπληρωτές καθηγητές προκαλεί τη νωρίτερη εγκατάλειψη του σχολείου από τους σπουδαστές.
Οι ανωμαλίες συνήθως αναγκάζουν τους σπουδαστές και τους καθηγητές να μην ολοκληρώσουν τη διδακτέα ύλη της χρονιάς και ένα μεγάλο τμήμα των διδακτικών βιβλίων δεν διδάσκεται ποτέ, ειδικά στις τελευταίες βαθμίδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Ματαίωση των εκτός διδακτικής ύλης δραστηριοτήτων όπως οι αθλητικές δραστηριότητες μετά το σχολείο, οι εκπαιδευτικές εκδρομές και οι καλοκαιρινές κατασκηνώσεις.
Η αδυναμία των εκπαιδευτικών υπαλλήλων από τα περιφερειακά γραφεία να φτάσουν στα σχολεία της περιοχής τους προκαλεί έντονη υποχώρηση στην οργάνωση και τον συντονισμό μεταξύ των σχολείων και των περιφερειών.
Περιοχές που επηρεάζονται άμεσα από το Τείχος
Επιπλέον των πέντε κοινοτήτων της Τζενίν που επηρεάστηκαν από την πρώτη φάση της κατασκευής του Τείχους, άλλες 13 κοινότητες έχουν επηρεαστεί συνολικά και 11 μερικώς με την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης. Ο αριθμός των σπουδαστών που απομονώνονται σε αυτές τις κοινότητες είναι περίπου 7.340 μαθητές και 125 δάσκαλοι, των οποίων η ελευθερία κινήσεων θα περιοριστεί δραστικά. Επιπλέον 75 μαθητές αναγκάζονται να εγκαταλείψουν το σχολείο λόγω της αδυναμίας τους να προσεγγίσουν τα σχολεία τους.
Τουλκαρέμ
Στην περιοχή της Τουλκαρέμ τέσσερα πληθυσμιακά κέντρα απομονώθηκαν από το Τείχος του Απαρτχάιντ: Ναζλέτ Εασά, Μπάκα Σαρκίε, Ναζλέτ Αμπού Ναάρ και Κιρμπέτ Τζουμπαρά. Περιλαμβάνουν 6.500 κατοίκους, 10 σχολεία με 1.728 μαθητές.
Περίπου 61 μαθητές από τις περιοχές αυτές αναγκάζονται να ταξιδεύουν σε άλλες περιοχές προκειμένου να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους. Υπάρχουν 20 δάσκαλοι που πρέπει να διασχίζουν το Τείχος για να διδάξουν σε άλλες περιοχές και 53 δάσκαλοι πρέπει να ταξιδεύουν προς τις κοινότητες για να διδάξουν στα σχολεία τους. 54 μαθητές έρχονται από το χωριό Τζουμπαρά για να σπουδάσουν στα σχολεία του Κουφρ Σουρ, αντιμετωπίζουν τους συνήθεις περιορισμούς και την ισραηλινή στρατιωτική βαρβαρότητα και προς τις δύο κατευθύνσεις και ορισμένες φορές τους απαγορεύουν την πρόσβαση στον προορισμό τους.
Καλκιλίγια
Η κατάσταση στην περιοχή της Καλκιλίγια δεν διαφέρει από εκείνην της Τζενίν και της Τουλκαρέμ, τρία πληθυσμιακά κέντρα απομονώνονται: Ρας Τέρα, Κιρμπέτ Νταμπά’α και Αραμπ Αλ Ραμαντανιέν Αλτζανουμπί. Με συνολικό πληθυσμό 700 ανθρώπων και ένα σχολείο για τις κοινότητες Ρας Τέρα και Κιρμπέτ Νταμπά’α που έχει 73 μαθητές από την πρώτη και 60 από τη δεύτερη κοινότητα. Επίσης περίπου 260 μαθητές φεύγουν από αυτές τις κοινότητες για να σπουδάσουν σε σχολεία της ανώτερης βαθμίδας σε γειτονικές κοινότητες. Πέντε δάσκαλοι αναγκάζονται να διασχίζουν το Τείχος για να πάνε σε άλλες περιοχές και οκτώ δάσκαλοι πρέπει να το διασχίζουν για να διδάξουν στα σχολεία των κοινοτήτων αυτών.
Στην Καλκιλίγια, οι κοινότητες Αζούν Ατμέ, Γουάντι Αλ Ράσα και Αραμπ Αμπού Φαρντάχ κατέληξαν στην άλλη πλευρά του Τείχους και απομονώθηκαν από την ευρύτερη περιοχή της Καλκιλίγια. Ως αποτέλεσμα 105 μαθητές και 39 δάσκαλοι δεν θα έχουν πρόσβαση στα σχολεία της Αζούν Ατμέ και 47 μαθητές από τις Γουάντι Αλ Ράσα και Αραμπ Αμπού Φαρντάχ δεν θα έχουν πρόσβαση στα σχολεία τους έξω από τις απομονωμένες κοινότητές τους.
Ιερουσαλήμ
Η κατασκευή του Τείχους θα έχει τεράστια επίδραση στις γύρω από την Ιερουσαλήμ κοινότητες αναφορικά με την πρόσβαση στην εκπαίδευση, σε διαφορετική κλίμακα ανάλογα την περιοχή, τόσο για τους μαθητές όσο και για τους δασκάλους. Θα παρακωλύσει τη λειτουργία των Παλαιστινιακών Δημόσιων Σχολείων, των Σχολείων του Φορέα Αποκατάστασης και Εργασίας των Ηνωμένων Εθνών (ΣΦΑΕΗΕ) και των Ιδιωτικών Σχολείων.
Δέκα δημόσια σχολεία σε τρεις κοινότητες στο Αμπού Ντις, την Αζαρίγια και το Σαουάχρι Ασαρκίε με συνολικό πληθυσμό 4.035 μαθητών θα επηρεαστούν από την κατασκευή του Τείχους. 105 μαθητές θα καταλήξουν πίσω από το Τείχος και επιπλέον 228 μαθητές δεν θα μπορούν να πάνε στα σχολεία τους στις περιοχές αυτές. Το Τείχος θα αποκλείσει επίσης 42 δασκάλους από αυτές τις κοινότητες και επιπλέον 85 που ερχόντουσαν από άλλες κοινότητες.
Σύμφωνα με τον ΦΑΕΗΕ, 14 από τα δικά του σχολεία ενδέχεται να επηρεαστούν όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή του Τείχους, 10 από αυτά θα καταλήξουν έξω από το Τείχος και 4 θα είναι μέσα. 74 καθηγητές και 190 σπουδαστές των ΣΦΑΕΗΕ θα πρέπει να διασχίσουν το Τείχος για να φτάσουν στα σχολεία τους. 12 καθηγητές και 70 καθηγητές θα πρέπει να εισέλθουν στην πόλη διαμέσω του Τείχους, επειδή οι οικίες τους θα καταλήξουν στην λάθος πλευρά του Τείχους. Γι’ αυτό τα στατιστικά στοιχεία του ΦΑΕΗΕ για τα εν λόγω σχολεία αναφέρουν ότι το Τείχος θα επηρεάσει συνολικά την καθημερινή μετακίνηση 86 καθηγητών και 260 μαθητών των ΣΦΑΕΗΕ.
Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ στο Αμπού Ντις
Περίπου το ένα τρίτο της συνολικής έκτασης θα προσαρτηθεί από το Τείχος στην ισραηλινή πλευρά. Τα αποσπασθέντα εδάφη χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή ως γήπεδα βόλεϊ και ποδοσφαίρου. Πολλοί από τους φοιτητές και τους καθηγητές πρέπει να νοικιάσουν κατοικίες στην τοπική κοινότητα προκειμένου να αποφύγουν τους περιορισμούς και τις δυσχέρειες της μετακίνησης, ή αναγκάστηκαν να μετεγγραφούν σε ινστιτούτα στις δικές τους κοινότητες, διαταράσσοντας τη ζωή και τα σχέδιά τους, όπως και την παρακολούθηση και τη λειτουργία του Πανεπιστημίου.
Οι υπολογιζόμενες οικονομικές απώλειες από την κατασκευή του Τείχους ανέρχονται περίπου στα 5 εκατομμύρια δολάρια, ενώ προστίθεται σε αυτά και η αδυναμία να προχωρήσει το σχέδιο της κατασκευής ενός αθλητικού συγκροτήματος με στάδιο και πισίνα κόστους 8 εκατομμυρίων δολαρίων. Η ζημία και η καταστροφή στην πανεπιστημιακή περιουσία από τις ισραηλινές μπουλντόζες έχει υπολογιστεί ότι ανέρχεται σε 100 χιλιάδες δολάρια.
Το Τείχος προκάλεσε επίσης οξεία ένταση και αγανάκτηση στους φοιτητές εξαιτίας των στρατιωτικών ελέγχων που τους επιβάλλονται κατά τις μετακινήσεις τους, που οδήγησαν σε διαμαρτυρίες και συνακόλουθες συλλήψεις περισσότερων από 60 φοιτητών και στον θάνατο μίας φοιτήτριας, της Χιντ Σουλεϊμάν Σαρατέχα στις 2 Δεκεμβρίου του 2003.
Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις για τους Παλαιστίνιους που ζουν κοντά στο Τείχος δεν είναι υπερβολικό να χαρακτηριστούν φρικιαστικές λόγω της ογκώδους κατασκευής, του ύψους, της καταστροφής περιουσιών και των μηχανημάτων που επιστρατεύτηκαν για την κατασκευή του.
Στην κοινότητα Α-Ραμ, βόρεια της Ιερουσαλήμ και νότια της Ραμάλα, για παράδειγμα, χτίζεται ένα νέο τμήμα του Τείχους. Το Α-Ραμ διαθέτει περίπου 20.000 μαθητές, από τους οποίους μόνο οι 5.000 είναι εγγεγραμμένοι σε τοπικά σχολεία και 150.000 μαθητές παίρνουν κάθε πρωί τη συγκοινωνία για να πάνε σε σχολεία της Ιερουσαλήμ. Όταν το Τείχος ολοκληρωθεί θα πρέπει να ταξιδεύουν βόρεια κατά μήκος της ανατολικής πλευράς του Τείχους στο μεσαίο τμήμα της κύριας οδού σύνδεσης της Ιερουσαλήμ με τη Ραμάλα προς το σημείο ελέγχου της Καλκιλίγια, να περνούν στη δυτική πλευρά του Τείχους και στη συνέχεια να κατευθύνονται πάλι πίσω νότια προκειμένου να εισέλθουν στην Ιερουσαλήμ.
Βηθλεέμ
Σύμφωνα με τις προβλέψεις τα ισραηλινά σχέδια για το Τείχος στην περιοχή της Βηθλεέμ θα επηρεάσουν 14 σχολεία και τη ζωή των χωριών Ναχαλίν, Χουσάν, Μπατέερ, Γουάντι Φουκίν, Τζουμπά, Γουαλατζέ, Νού’μαν και αλ Κας. Τα σχολεία έχουν συνολικό μαθητικό πληθυσμό 5.219 παιδιών, από τους μαθητές αυτούς οι 111 θα πρέπει να ταξιδεύουν προς αυτές τις κοινότητες για να πάνε στα σχολεία τους, ενώ 315 μαθητές από τις κοινότητες προς τα έξω, διασχίζοντας το Τείχος. 140 καθηγητές θα πρέπει διασχίζουν το Τείχος για να φτάσουν στα σχολεία που διδάσκουν. Πολλά νέα σχολεία θα αντιμετωπίσουν τέτοιες επικείμενες καταστροφές για τους μαθητές και τους δασκάλους.
Στα βόρεια της Ιερουσαλήμ το Τείχος χτίζεται στη μέση της κύριας οδού σύνδεσης της Ιερουσαλήμ με τη Ραμάλα. Σύμφωνα με την αναφορά του Ντάνι Ρούμπινστάιν στην ισραηλινή εφημερίδα Χααρέτζ της 28ης Ιουνίου 2004, όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή του Τείχους «πολλά μεγάλα σχολικά συγκροτήματα βρίσκονται κατά μήκος του δρόμου προς την Ιερουσαλήμ: το μικρό ιδιωτικό σχολείο Αλ-Ιμάν, το σχολείο επαγγελματικής εκπαίδευσης της Λουθηρανικής εκκλησίας, το κολέγιο Αλ-Ουμά, το σχολείο επαγγελματικής εκπαίδευσης Νταρ Αλγιατίμ και το Ροζαριανό εκκλησιαστικό σχολείο θηλέων. Τρία από αυτά στα σχολεία βρίσκονται μέσα στην περιοχή που περικυκλώνει ο φράκτης, δύο θα μείνουν έξω από αυτόν». Οι μαθητές που μένουν μέσα στην Ιερουσαλήμ και εκείνοι που ζουν έξω από τα όρια της πόλης θα πρέπει να διασχίζουν καθημερινά το Τείχος προς και από το
σχολείο τους
.
Ραμάλα και Αλ Μπεϊρέχ
Το Τείχος του Απαρτχάιντ που κατασκευάζεται γύρω από την περιοχή της Ραμάλα και της Αλ Μπεϊρέχ θα απομονώσει το σχολείο Αλ Τιερέχ/ Μπέιτ Αούρ Ατάχτα. Το σχολείο θα περικυκλωθεί από το Τείχος και την ισραηλινή κοινότητα Χορόν από τρεις πλευρές. Από την τέταρτη (νότια) πλευρά θα μπλοκαριστεί από την ισραηλινή (μόνο για Εβραίους) οδό νούμερο 443, η οποία θα προκαλέσει δυσχέρειες στην πρόσβαση και την αποχώρηση των μαθητών από το σχολείο και θα εμποδίσει οποιαδήποτε δυνατότητα επέκτασης αθλητικών εγκαταστάσεων ή αναψυχής. Ο ισραηλινός στρατός απαγόρευσε ακόμη και το χτίσιμο μιας κλινικής για το σχολείο.
Αυτό ειδικά το σχολείο έχει 443 μαθητές που έρχονται από τις κοινότητες Αλ Τιερέχ και Μπέιτ Αούρ Ατάχτα και βρίσκεται ακριβώς δίπλα σε ισραηλινό στρατιωτικό στρατόπεδο εκπαίδευσης.
Καθώς η κατασκευή συνεχίζεται και οι ισραηλινές προθέσεις γίνονται πιο ξεκάθαρες, η περιοχή της Ραμάλα θα νιώσει την καταστροφική επίδραση του Τείχους στο εκπαιδευτικό σύστημα, την κινητικότητα μαθητών και καθηγητών και στη λειτουργία των σχολείων.
Συμπέρασμα
Το Τείχος του Απαρτχάιντ αποτελεί μία μόνο όψη του καταστροφικού και βάρβαρου συστήματος Απαρτχάιντ της Ισραηλινής κατοχής. Η στρατιωτική κατοχή είχε τεράστια επίδραση στην Παλαιστινιακή κοινωνία γενικά και στην παλαιστινιακή εκπαίδευση ειδικότερα. Από την έναρξη του τελευταίου ξεσηκωμού (Ιντιφάντα) στις 29 Σεπτεμβρίου του 2000, περισσότεροι από 480 μαθητές, 196 σπουδαστές και 31 εκπαιδευτικοί υπάλληλοι έχουν σκοτωθεί. Περισσότεροι από 3.231 μαθητές έχουν τραυματιστεί και 608 έχουν φυλακιστεί. Από την έναρξη της τωρινής σχολικής χρονιάς, την 1η Σεπτεμβρίου 2003, οι Ισραηλινοί έχουν σκοτώσει περισσότερους από 80 μαθητές, έχουν τραυματίσει περίπου 200 και 320 βρίσκονται στις ισραηλινές φυλακές.
Δεν αντιμετωπίζουν περιορισμούς στις μετακινήσεις τους από και προς τα σχολεία μόνο οι μαθητές και οι καθηγητές αλλά και το εκπαιδευτικό υλικό, όπως τα σχολικά βιβλία που θα έπρεπε να βρίσκονται στα σχολεία από την έναρξη της σχολικής χρονιάς που παρακωλύονται από το στρατό. Ο διευθυντής ενός σχολείου, ο Μοχάμεντ Σαχίν από το Ρας α-Τίρα, αναγκάστηκε να επιστρατεύσει γαϊδούρια για να φέρει τα βιβλία από την Καλκιλίγια επειδή όλοι οι δρόμοι είχαν αποκλειστεί από το Τείχος.
Σύμφωνα με τον πίνακα 6 τα μικρότερα των 18 ετών παιδιά, κυρίως μαθητές αποτελούν το 23,3% (724) του συνολικού αριθμού των θυμάτων που δολοφονήθηκαν από τις δυνάμεις κατοχής.
Τέλος, η διεθνής οργάνωση «Σταματήστε το Τείχος» -που θεωρεί ότι το Τείχος του Απαρτχάιντ συμπυκνώνει όλα τα εγκλήματα της ισραηλινής κατοχής σε ένα σχέδιο- συνοψίζει την επίδραση του Τείχους στη ζωή του Παλαιστινιακού λαού ως ακολούθως:
Το Τείχος καταδικάζει έναν ολόκληρο λαό σε ανοικτές φυλακές, περιορίζοντας την ελευθερία κινήσεων και καταπνίγοντας κάθε μορφή παραγωγικής οικονομικής δραστηριότητας
Το Τείχος απειλεί τη ζωή και την ύπαρξη περισσότερων από 300.000 Παλαιστινίων χωρίζοντάς τους από τα εδάφη τους, τα μέσα διαβίωσής τους, τις οικογένειες, τα σχολεία και τα ιατρικά τους κέντρα, επιβάλλοντας συνθήκες υπό τις οποίες αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τις πόλεις και τα χωριά τους, προστιθέμενοι στον αυξανόμενο αριθμό Παλαιστινίων προσφύγων
Το Τείχος προσαρτά παράνομα εδάφη, σημαντικές υπόγειες υδροφόρες πηγές και άλλες πλουτοπαραγωγικές πηγές
Το Τείχος αποτελεί ξεκάθαρη συνέχεια της ρατσιστικής πολιτικής Απαρτχάιντ του Ισραήλ, προσάρτησης εδαφών και εκδίωξης του Παλαιστινιακού λαού
Το Τείχος θα σημάνει το τέλος της βιώσιμης λύσης των δύο κρατών και θα φυλακίσει τους Παλαιστινίους μέσα σε γκέτο σε ολόκληρη την έκταση της ιστορικής Παλαιστίνης, επιβάλλοντας ένα καθεστώς ακραίου Απαρτχάιντ
Υποσημειώσεις
Εξαιτίας της μακρόχρονης εισβολής τον Απρίλιο του 2002 και των παρατεταμένων απαγορεύσεων κυκλοφορίας, τουλάχιστον 75 άνθρωποι είναι αγνοούμενοι. Ο ισραηλινός στρατός έχει τη συνήθεια να κρατάει τα κορμιά ορισμένων Παλαιστινίων για μεγάλες χρονικές περιόδους. Και κατά τη διάρκεια της εισβολής του Απριλίου του 2002 στη Τζενίν για παράδειγμα, αναφέρθηκε ότι ο ισραηλινός στρατός είχε θάψει μυστικά έναν αριθμό των θυμάτων για να κρύψει τα εγκλήματά του. Για το λόγο αυτό όλες οι στατιστικές είναι πρόσκαιρες και θα μπορούσαν να επικαιροποιηθούν με πιο έγκυρες πληροφορίες. Για περισσότερες πληροφορίες:
www.intifada.gr
http://www.palestinemonitor.org/new_web/palestinian_kil
Προσθήκη λεζάντας |
Οι Ισραηλινές αρχές ξεκίνησαν την κατασκευή του διαχωριστικού τείχους τον Ιούνιο του 2002. Ορισμένοι το αποκαλούν Τείχος του Απαρτχάιντ, άλλοι το ονομάζουν Νέο Τείχος του Βερολίνου και ο ειδικόςαπεσταλμένος του ΟΗΕ για την κατάσταση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στα Κατεχόμενα Παλαιστινιακά Εδάφη (ΚΠΕ) το έχει ανακηρύξει «Τείχος της Προσάρτησης».Σύμφωνα με έρευνα του Γραφείου για το Συντονισμό Ανθρωπιστικών Ζητημάτων του ΟΗΕ με έδρα την Ιερουσαλήμ (ΓΣΑΖ), το τείχος στην περιοχή της Ιερουσαλήμ θα δυσχεράνει την κινητικότητα των Παλαιστινίων, την πρόσβασή τους στις υπηρεσίες υγείας και εκπαίδευσης, στις πηγές διαβίωσης και σε όλες τις βασικές ανάγκες τις οποίες η Τέταρτη Συνθήκη της Γενεύης προστατεύει και διασφαλίζει. Η αντίθεση του ΓΣΑΖ στο τείχος βασίζεται στη διαδρομή του και στην καταστρατήγηση αυτών των βασικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η κατασκευή σχεδιάζεται να εκτείνεται κατά μήκος 680 – 1000 χιλιομέτρων και διαφοροποιείται κατά περιοχές. Σε ορισμένες περιοχές αποτελείται από στρώσεις συρματόσχοινου, οδούς περιπολίας, μονοπάτια από άμμο ώστε να αποτυπώνονται πάνω τα ίχνη, χαντάκια, κάμερες παρακολούθησης, έναν ηλεκτρικό φράκτη ύψους τριών μέτρων και έχει πλάτος από 60 ως 150 μέτρα που περιλαμβάνει ουδέτερη ζώνη από 30 ως 100 μέτρα πλάι στο Τείχος. Και οι Παλαιστίνιοι απαγορεύεται να εισέρχονται στις ζώνες αυτές. Σε άλλες περιοχές αποτελείται από τσιμεντένιους τοίχους, ηλεκτρικούς φράκτες, κάμερες, αισθητήρες, πύλες και περιπολείται από τον Ισραηλινό στρατό. Σε αστικές περιοχές όπως η Καλκιλίγια και η Ιερουσαλήμ το Τείχος αποτελείται από τσιμεντένιες πλάκες ύψους οκτώ μέτρων με πύργους ελέγχου, με νεκρές ζώνες και με δρόμο δίπλα στην κατασκευή. Το τείχος έχει το διπλό ύψος από το ιστορικό Τείχος του Βερολίνου.
Το Ισραήλ ισχυρίζεται ότι το Τείχος είναι αναγκαίο για την ασφάλεια των Ισραηλινών μέσα στην Πράσινη Γραμμή, αλλά η διαδρομή του Τείχους εκθέτει την αναλήθεια του ισχυρισμού αυτού. Ο αληθινός σκοπός του Τείχους είναι να προσαρτήσει μεγάλα τμήματα της Δυτικής Όχθης και να διασφαλίσει ότι περισσότεροι από 50 εποικισμοί στις Κατεχόμενες Περιοχές, στους οποίους ζει η πλειονότητα των Ισραηλινών Εβραίων εποίκων, και οι οποίοι είναι παράνομοι σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, θα βρίσκονται στην Ισραηλινή πλευρά. Το Τείχος τελικά θα επεκταθεί στην κοιλάδα του Ιορδάνη και θα ενωθεί με το Δυτικό τμήμα, ώστε να διαμορφώσει δύο έγκλειστες Παλαιστινιακές περιοχές στα βόρεια και στα νότια της Ιερουσαλήμ. Η Ιερουσαλήμ θα απομονωθεί ολοκληρωτικά από την υπόλοιπη Δυτική Όχθη. Υπολογίζεται ότι τουλάχιστον το 45% της Δυτικής Όχθης θα προσαρτηθεί ντε φάκτο από το Τείχος.
Πάνω από 500.000 Παλαιστίνιοι θα παγιδευτούν ανάμεσα στο Τείχος και την Πράσινη Γραμμή (συμπεριλαμβανομένης της Ιερουσαλήμ), σύμφωνα με το Γραφείο του ΟΗΕ για τον Συντονισμό των Ανθρωπιστικών Ζητημάτων (ΓΣΑΖ), απομονώνοντάς τους με τον τρόπο αυτό από τις κοινότητές τους. 250.000 Παλαιστίνιοι που ζουν σε περιοχές που γειτνιάζουν με την Ιερουσαλήμ θα παγιδευτούν σε ξεχωριστά και απομονωμένα «καντόνια» μεταξύ της Πράσινης Γραμμής και του Τείχους.
Η Διεθνής Αμνηστία, σε δελτίο τύπου που εξέδωσε στις 19 Φεβρουαρίου του 2004, καλούσε το Ισραήλ να κατεδαφίσει άμεσα τα τμήματα που ήδη έχτιζε μέσα στη Δυτική Όχθη και να σταματήσει την κατασκευή του Τείχους και των σχετικών υποδομών μέσα στα Κατεχόμενα Εδάφη. Η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ έχει επίσης καλέσει τις Ισραηλινές Αρχές να «σταματήσουν και να ανατρέψουν την κατασκευή του Τείχους». Ο Κιέραν Πρέντεργκαστ, δεύτερος γενικός γραμματέας για τα Πολιτικά Ζητήματα του ΟΗΕ, δήλωσε στο Συμβούλιο Ασφαλείας στις 23 Ιουνίου του 2004, ότι 3.437 Παλαιστίνιοι έχουν σκοτωθεί και 33.770 έχουν τραυματιστεί από τον Σεπτέμβριο του 2000.
Η επίδραση του Τείχους στην εκπαιδευτική διαδικασία
Το τείχος επηρεάζει σοβαρά την καθημερινή ζωή και κίνηση όλων των Παλαιστινίων. Σε ορισμένες περιοχές, οι Παλαιστίνιοι θα πρέπει να αιτηθούν άδειας από τον Ισραηλινό στρατό για να ταξιδέψουν στα εκπαιδευτικά ιδρύματα, την εργασία, τις κλινικές, τα θρησκευτικά μνημεία, τις αγορές, ή για να επισκεφθούν συγγενείς που ζουν από την άλλη πλευρά του Τείχους αλλά μέσα στα Κατεχόμενα Παλαιστινιακά Εδάφη. Προσθέτει επιπλέον δυσκολίες σε εκείνες που ήδη αντιμετωπίζει το εκπαιδευτικό σύστημα και το υπουργείο Παιδείας και Ανώτερης Εκπαίδευσης. Πολλοί σπουδαστές και καθηγητές εμποδίζονται από την πρόσβαση στα σχολεία τους. Οι σπουδαστές στερούνται το δικαίωμα τους στην εκπαίδευση, ειδικά εκείνοι που ζουν στις κοινότητες που δεν έχουν σχολεία και συνήθιζαν να ταξιδεύουν στα σχολεία άλλων κοινοτήτων.
Οι δάσκαλοι συχνά εμποδίζονται να φτάσουν στα σχολεία τους και κρατούνται για ώρες στα σημεία ελέγχου ή στις πύλες του Τείχους. Αυτό συμβαίνει συχνά στην πύλη Μπαρτά’α στην περιοχή της Τζενίν και στα χωριά Ρας Τέρα και Νταμπά’α στην περιοχή της Καλκιλίγια, για παράδειγμα. Γυναίκες και άντρες δάσκαλοι συχνά γίνονται αντικείμενο προσβολών, κακοποιήσεων και υποβάλλονται σε σωματική έρευνα όταν προσπαθούν να πάνε στα σχολεία τους στην άλλη πλευρά του Τείχους.
Όλες αυτές οι ισραηλινές πολιτικές πρακτικές επιφέρουν ανωμαλίες στην εκπαιδευτική διαδικασία. Τα σχολικά προγράμματα διακόπτονται, το ποσοστό παρακολούθησης σπουδαστών και καθηγητών είναι χαμηλότερο και οι καθηγητές διαθέτουν περισσότερο χρόνο ταξιδεύοντας από και προς τα σχολεία αντί μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας.
Τέτοιες αυθαίρετες και ρατσιστικές πολιτικές προκαλούν τεράστιες ανωμαλίες στο εκπαιδευτικό σύστημα ως αποτέλεσμα των καθυστερήσεων ή του αποκλεισμού των σπουδαστών και των δασκάλων από τα ιδρύματά τους. Η επίδραση στα σχολεία μπορεί να έχει μία ή και όλες τις ακόλουθες συνέπειες:
Η απουσία καθηγητών και η αδυναμία να βρεθούν αναπληρωτές καθηγητές προκαλεί τη νωρίτερη εγκατάλειψη του σχολείου από τους σπουδαστές.
Οι ανωμαλίες συνήθως αναγκάζουν τους σπουδαστές και τους καθηγητές να μην ολοκληρώσουν τη διδακτέα ύλη της χρονιάς και ένα μεγάλο τμήμα των διδακτικών βιβλίων δεν διδάσκεται ποτέ, ειδικά στις τελευταίες βαθμίδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Ματαίωση των εκτός διδακτικής ύλης δραστηριοτήτων όπως οι αθλητικές δραστηριότητες μετά το σχολείο, οι εκπαιδευτικές εκδρομές και οι καλοκαιρινές κατασκηνώσεις.
Η αδυναμία των εκπαιδευτικών υπαλλήλων από τα περιφερειακά γραφεία να φτάσουν στα σχολεία της περιοχής τους προκαλεί έντονη υποχώρηση στην οργάνωση και τον συντονισμό μεταξύ των σχολείων και των περιφερειών.
Περιοχές που επηρεάζονται άμεσα από το Τείχος
Τζενίν
Στην περιοχή της Τζενίν, 5 πληθυσμιακά κέντρα απομονώθηκαν κατά την πρώτη φάση της κατασκευής του Τείχους: Μπάρτα’α Σαρκιέ, Ουμ Αλ-Ρεχάν, Κιρμπέτ Αμπντάλα Αλιούνες, Κιρμπέτ Ταχρ Αλ-Μάλεχ και Κιρμπέτ Μπάρτα’α. Ο συνολικός τους πληθυσμός ανέρχεται σε 4.100 ανθρώπους, διαθέτουν 4 σχολεία με 890 σπουδαστές. Το 77% των σπουδαστών από τις περιοχές αυτές αναγκάζεται να ταξιδεύει σε άλλες περιοχές για να συνεχίσει στην ανώτερη βαθμίδα της εκπαίδευσης. Οκτώ δάσκαλοι αναγκάστηκαν να μετακομίσουν έξω από τις κοινότητες αυτές και 18 αναγκάστηκαν να μετακομίσουν εντός προκειμένου να αποφύγουν να διασχίζουν τις πύλες.Επιπλέον των πέντε κοινοτήτων της Τζενίν που επηρεάστηκαν από την πρώτη φάση της κατασκευής του Τείχους, άλλες 13 κοινότητες έχουν επηρεαστεί συνολικά και 11 μερικώς με την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης. Ο αριθμός των σπουδαστών που απομονώνονται σε αυτές τις κοινότητες είναι περίπου 7.340 μαθητές και 125 δάσκαλοι, των οποίων η ελευθερία κινήσεων θα περιοριστεί δραστικά. Επιπλέον 75 μαθητές αναγκάζονται να εγκαταλείψουν το σχολείο λόγω της αδυναμίας τους να προσεγγίσουν τα σχολεία τους.
Τουλκαρέμ
Στην περιοχή της Τουλκαρέμ τέσσερα πληθυσμιακά κέντρα απομονώθηκαν από το Τείχος του Απαρτχάιντ: Ναζλέτ Εασά, Μπάκα Σαρκίε, Ναζλέτ Αμπού Ναάρ και Κιρμπέτ Τζουμπαρά. Περιλαμβάνουν 6.500 κατοίκους, 10 σχολεία με 1.728 μαθητές.
Περίπου 61 μαθητές από τις περιοχές αυτές αναγκάζονται να ταξιδεύουν σε άλλες περιοχές προκειμένου να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους. Υπάρχουν 20 δάσκαλοι που πρέπει να διασχίζουν το Τείχος για να διδάξουν σε άλλες περιοχές και 53 δάσκαλοι πρέπει να ταξιδεύουν προς τις κοινότητες για να διδάξουν στα σχολεία τους. 54 μαθητές έρχονται από το χωριό Τζουμπαρά για να σπουδάσουν στα σχολεία του Κουφρ Σουρ, αντιμετωπίζουν τους συνήθεις περιορισμούς και την ισραηλινή στρατιωτική βαρβαρότητα και προς τις δύο κατευθύνσεις και ορισμένες φορές τους απαγορεύουν την πρόσβαση στον προορισμό τους.
Καλκιλίγια
Η κατάσταση στην περιοχή της Καλκιλίγια δεν διαφέρει από εκείνην της Τζενίν και της Τουλκαρέμ, τρία πληθυσμιακά κέντρα απομονώνονται: Ρας Τέρα, Κιρμπέτ Νταμπά’α και Αραμπ Αλ Ραμαντανιέν Αλτζανουμπί. Με συνολικό πληθυσμό 700 ανθρώπων και ένα σχολείο για τις κοινότητες Ρας Τέρα και Κιρμπέτ Νταμπά’α που έχει 73 μαθητές από την πρώτη και 60 από τη δεύτερη κοινότητα. Επίσης περίπου 260 μαθητές φεύγουν από αυτές τις κοινότητες για να σπουδάσουν σε σχολεία της ανώτερης βαθμίδας σε γειτονικές κοινότητες. Πέντε δάσκαλοι αναγκάζονται να διασχίζουν το Τείχος για να πάνε σε άλλες περιοχές και οκτώ δάσκαλοι πρέπει να το διασχίζουν για να διδάξουν στα σχολεία των κοινοτήτων αυτών.
Στην Καλκιλίγια, οι κοινότητες Αζούν Ατμέ, Γουάντι Αλ Ράσα και Αραμπ Αμπού Φαρντάχ κατέληξαν στην άλλη πλευρά του Τείχους και απομονώθηκαν από την ευρύτερη περιοχή της Καλκιλίγια. Ως αποτέλεσμα 105 μαθητές και 39 δάσκαλοι δεν θα έχουν πρόσβαση στα σχολεία της Αζούν Ατμέ και 47 μαθητές από τις Γουάντι Αλ Ράσα και Αραμπ Αμπού Φαρντάχ δεν θα έχουν πρόσβαση στα σχολεία τους έξω από τις απομονωμένες κοινότητές τους.
Ιερουσαλήμ
Η κατασκευή του Τείχους θα έχει τεράστια επίδραση στις γύρω από την Ιερουσαλήμ κοινότητες αναφορικά με την πρόσβαση στην εκπαίδευση, σε διαφορετική κλίμακα ανάλογα την περιοχή, τόσο για τους μαθητές όσο και για τους δασκάλους. Θα παρακωλύσει τη λειτουργία των Παλαιστινιακών Δημόσιων Σχολείων, των Σχολείων του Φορέα Αποκατάστασης και Εργασίας των Ηνωμένων Εθνών (ΣΦΑΕΗΕ) και των Ιδιωτικών Σχολείων.
Δέκα δημόσια σχολεία σε τρεις κοινότητες στο Αμπού Ντις, την Αζαρίγια και το Σαουάχρι Ασαρκίε με συνολικό πληθυσμό 4.035 μαθητών θα επηρεαστούν από την κατασκευή του Τείχους. 105 μαθητές θα καταλήξουν πίσω από το Τείχος και επιπλέον 228 μαθητές δεν θα μπορούν να πάνε στα σχολεία τους στις περιοχές αυτές. Το Τείχος θα αποκλείσει επίσης 42 δασκάλους από αυτές τις κοινότητες και επιπλέον 85 που ερχόντουσαν από άλλες κοινότητες.
Σύμφωνα με τον ΦΑΕΗΕ, 14 από τα δικά του σχολεία ενδέχεται να επηρεαστούν όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή του Τείχους, 10 από αυτά θα καταλήξουν έξω από το Τείχος και 4 θα είναι μέσα. 74 καθηγητές και 190 σπουδαστές των ΣΦΑΕΗΕ θα πρέπει να διασχίσουν το Τείχος για να φτάσουν στα σχολεία τους. 12 καθηγητές και 70 καθηγητές θα πρέπει να εισέλθουν στην πόλη διαμέσω του Τείχους, επειδή οι οικίες τους θα καταλήξουν στην λάθος πλευρά του Τείχους. Γι’ αυτό τα στατιστικά στοιχεία του ΦΑΕΗΕ για τα εν λόγω σχολεία αναφέρουν ότι το Τείχος θα επηρεάσει συνολικά την καθημερινή μετακίνηση 86 καθηγητών και 260 μαθητών των ΣΦΑΕΗΕ.
Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ στο Αμπού Ντις
Περίπου το ένα τρίτο της συνολικής έκτασης θα προσαρτηθεί από το Τείχος στην ισραηλινή πλευρά. Τα αποσπασθέντα εδάφη χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή ως γήπεδα βόλεϊ και ποδοσφαίρου. Πολλοί από τους φοιτητές και τους καθηγητές πρέπει να νοικιάσουν κατοικίες στην τοπική κοινότητα προκειμένου να αποφύγουν τους περιορισμούς και τις δυσχέρειες της μετακίνησης, ή αναγκάστηκαν να μετεγγραφούν σε ινστιτούτα στις δικές τους κοινότητες, διαταράσσοντας τη ζωή και τα σχέδιά τους, όπως και την παρακολούθηση και τη λειτουργία του Πανεπιστημίου.
Οι υπολογιζόμενες οικονομικές απώλειες από την κατασκευή του Τείχους ανέρχονται περίπου στα 5 εκατομμύρια δολάρια, ενώ προστίθεται σε αυτά και η αδυναμία να προχωρήσει το σχέδιο της κατασκευής ενός αθλητικού συγκροτήματος με στάδιο και πισίνα κόστους 8 εκατομμυρίων δολαρίων. Η ζημία και η καταστροφή στην πανεπιστημιακή περιουσία από τις ισραηλινές μπουλντόζες έχει υπολογιστεί ότι ανέρχεται σε 100 χιλιάδες δολάρια.
Το Τείχος προκάλεσε επίσης οξεία ένταση και αγανάκτηση στους φοιτητές εξαιτίας των στρατιωτικών ελέγχων που τους επιβάλλονται κατά τις μετακινήσεις τους, που οδήγησαν σε διαμαρτυρίες και συνακόλουθες συλλήψεις περισσότερων από 60 φοιτητών και στον θάνατο μίας φοιτήτριας, της Χιντ Σουλεϊμάν Σαρατέχα στις 2 Δεκεμβρίου του 2003.
Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις για τους Παλαιστίνιους που ζουν κοντά στο Τείχος δεν είναι υπερβολικό να χαρακτηριστούν φρικιαστικές λόγω της ογκώδους κατασκευής, του ύψους, της καταστροφής περιουσιών και των μηχανημάτων που επιστρατεύτηκαν για την κατασκευή του.
Στην κοινότητα Α-Ραμ, βόρεια της Ιερουσαλήμ και νότια της Ραμάλα, για παράδειγμα, χτίζεται ένα νέο τμήμα του Τείχους. Το Α-Ραμ διαθέτει περίπου 20.000 μαθητές, από τους οποίους μόνο οι 5.000 είναι εγγεγραμμένοι σε τοπικά σχολεία και 150.000 μαθητές παίρνουν κάθε πρωί τη συγκοινωνία για να πάνε σε σχολεία της Ιερουσαλήμ. Όταν το Τείχος ολοκληρωθεί θα πρέπει να ταξιδεύουν βόρεια κατά μήκος της ανατολικής πλευράς του Τείχους στο μεσαίο τμήμα της κύριας οδού σύνδεσης της Ιερουσαλήμ με τη Ραμάλα προς το σημείο ελέγχου της Καλκιλίγια, να περνούν στη δυτική πλευρά του Τείχους και στη συνέχεια να κατευθύνονται πάλι πίσω νότια προκειμένου να εισέλθουν στην Ιερουσαλήμ.
Βηθλεέμ
Σύμφωνα με τις προβλέψεις τα ισραηλινά σχέδια για το Τείχος στην περιοχή της Βηθλεέμ θα επηρεάσουν 14 σχολεία και τη ζωή των χωριών Ναχαλίν, Χουσάν, Μπατέερ, Γουάντι Φουκίν, Τζουμπά, Γουαλατζέ, Νού’μαν και αλ Κας. Τα σχολεία έχουν συνολικό μαθητικό πληθυσμό 5.219 παιδιών, από τους μαθητές αυτούς οι 111 θα πρέπει να ταξιδεύουν προς αυτές τις κοινότητες για να πάνε στα σχολεία τους, ενώ 315 μαθητές από τις κοινότητες προς τα έξω, διασχίζοντας το Τείχος. 140 καθηγητές θα πρέπει διασχίζουν το Τείχος για να φτάσουν στα σχολεία που διδάσκουν. Πολλά νέα σχολεία θα αντιμετωπίσουν τέτοιες επικείμενες καταστροφές για τους μαθητές και τους δασκάλους.
Στα βόρεια της Ιερουσαλήμ το Τείχος χτίζεται στη μέση της κύριας οδού σύνδεσης της Ιερουσαλήμ με τη Ραμάλα. Σύμφωνα με την αναφορά του Ντάνι Ρούμπινστάιν στην ισραηλινή εφημερίδα Χααρέτζ της 28ης Ιουνίου 2004, όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή του Τείχους «πολλά μεγάλα σχολικά συγκροτήματα βρίσκονται κατά μήκος του δρόμου προς την Ιερουσαλήμ: το μικρό ιδιωτικό σχολείο Αλ-Ιμάν, το σχολείο επαγγελματικής εκπαίδευσης της Λουθηρανικής εκκλησίας, το κολέγιο Αλ-Ουμά, το σχολείο επαγγελματικής εκπαίδευσης Νταρ Αλγιατίμ και το Ροζαριανό εκκλησιαστικό σχολείο θηλέων. Τρία από αυτά στα σχολεία βρίσκονται μέσα στην περιοχή που περικυκλώνει ο φράκτης, δύο θα μείνουν έξω από αυτόν». Οι μαθητές που μένουν μέσα στην Ιερουσαλήμ και εκείνοι που ζουν έξω από τα όρια της πόλης θα πρέπει να διασχίζουν καθημερινά το Τείχος προς και από το
σχολείο τους
.
Ραμάλα και Αλ Μπεϊρέχ
Το Τείχος του Απαρτχάιντ που κατασκευάζεται γύρω από την περιοχή της Ραμάλα και της Αλ Μπεϊρέχ θα απομονώσει το σχολείο Αλ Τιερέχ/ Μπέιτ Αούρ Ατάχτα. Το σχολείο θα περικυκλωθεί από το Τείχος και την ισραηλινή κοινότητα Χορόν από τρεις πλευρές. Από την τέταρτη (νότια) πλευρά θα μπλοκαριστεί από την ισραηλινή (μόνο για Εβραίους) οδό νούμερο 443, η οποία θα προκαλέσει δυσχέρειες στην πρόσβαση και την αποχώρηση των μαθητών από το σχολείο και θα εμποδίσει οποιαδήποτε δυνατότητα επέκτασης αθλητικών εγκαταστάσεων ή αναψυχής. Ο ισραηλινός στρατός απαγόρευσε ακόμη και το χτίσιμο μιας κλινικής για το σχολείο.
Αυτό ειδικά το σχολείο έχει 443 μαθητές που έρχονται από τις κοινότητες Αλ Τιερέχ και Μπέιτ Αούρ Ατάχτα και βρίσκεται ακριβώς δίπλα σε ισραηλινό στρατιωτικό στρατόπεδο εκπαίδευσης.
Καθώς η κατασκευή συνεχίζεται και οι ισραηλινές προθέσεις γίνονται πιο ξεκάθαρες, η περιοχή της Ραμάλα θα νιώσει την καταστροφική επίδραση του Τείχους στο εκπαιδευτικό σύστημα, την κινητικότητα μαθητών και καθηγητών και στη λειτουργία των σχολείων.
Συμπέρασμα
Το Τείχος του Απαρτχάιντ αποτελεί μία μόνο όψη του καταστροφικού και βάρβαρου συστήματος Απαρτχάιντ της Ισραηλινής κατοχής. Η στρατιωτική κατοχή είχε τεράστια επίδραση στην Παλαιστινιακή κοινωνία γενικά και στην παλαιστινιακή εκπαίδευση ειδικότερα. Από την έναρξη του τελευταίου ξεσηκωμού (Ιντιφάντα) στις 29 Σεπτεμβρίου του 2000, περισσότεροι από 480 μαθητές, 196 σπουδαστές και 31 εκπαιδευτικοί υπάλληλοι έχουν σκοτωθεί. Περισσότεροι από 3.231 μαθητές έχουν τραυματιστεί και 608 έχουν φυλακιστεί. Από την έναρξη της τωρινής σχολικής χρονιάς, την 1η Σεπτεμβρίου 2003, οι Ισραηλινοί έχουν σκοτώσει περισσότερους από 80 μαθητές, έχουν τραυματίσει περίπου 200 και 320 βρίσκονται στις ισραηλινές φυλακές.
Δεν αντιμετωπίζουν περιορισμούς στις μετακινήσεις τους από και προς τα σχολεία μόνο οι μαθητές και οι καθηγητές αλλά και το εκπαιδευτικό υλικό, όπως τα σχολικά βιβλία που θα έπρεπε να βρίσκονται στα σχολεία από την έναρξη της σχολικής χρονιάς που παρακωλύονται από το στρατό. Ο διευθυντής ενός σχολείου, ο Μοχάμεντ Σαχίν από το Ρας α-Τίρα, αναγκάστηκε να επιστρατεύσει γαϊδούρια για να φέρει τα βιβλία από την Καλκιλίγια επειδή όλοι οι δρόμοι είχαν αποκλειστεί από το Τείχος.
Σύμφωνα με τον πίνακα 6 τα μικρότερα των 18 ετών παιδιά, κυρίως μαθητές αποτελούν το 23,3% (724) του συνολικού αριθμού των θυμάτων που δολοφονήθηκαν από τις δυνάμεις κατοχής.
Τέλος, η διεθνής οργάνωση «Σταματήστε το Τείχος» -που θεωρεί ότι το Τείχος του Απαρτχάιντ συμπυκνώνει όλα τα εγκλήματα της ισραηλινής κατοχής σε ένα σχέδιο- συνοψίζει την επίδραση του Τείχους στη ζωή του Παλαιστινιακού λαού ως ακολούθως:
Το Τείχος καταδικάζει έναν ολόκληρο λαό σε ανοικτές φυλακές, περιορίζοντας την ελευθερία κινήσεων και καταπνίγοντας κάθε μορφή παραγωγικής οικονομικής δραστηριότητας
Το Τείχος απειλεί τη ζωή και την ύπαρξη περισσότερων από 300.000 Παλαιστινίων χωρίζοντάς τους από τα εδάφη τους, τα μέσα διαβίωσής τους, τις οικογένειες, τα σχολεία και τα ιατρικά τους κέντρα, επιβάλλοντας συνθήκες υπό τις οποίες αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τις πόλεις και τα χωριά τους, προστιθέμενοι στον αυξανόμενο αριθμό Παλαιστινίων προσφύγων
Το Τείχος προσαρτά παράνομα εδάφη, σημαντικές υπόγειες υδροφόρες πηγές και άλλες πλουτοπαραγωγικές πηγές
Το Τείχος αποτελεί ξεκάθαρη συνέχεια της ρατσιστικής πολιτικής Απαρτχάιντ του Ισραήλ, προσάρτησης εδαφών και εκδίωξης του Παλαιστινιακού λαού
Το Τείχος θα σημάνει το τέλος της βιώσιμης λύσης των δύο κρατών και θα φυλακίσει τους Παλαιστινίους μέσα σε γκέτο σε ολόκληρη την έκταση της ιστορικής Παλαιστίνης, επιβάλλοντας ένα καθεστώς ακραίου Απαρτχάιντ
Υποσημειώσεις
Εξαιτίας της μακρόχρονης εισβολής τον Απρίλιο του 2002 και των παρατεταμένων απαγορεύσεων κυκλοφορίας, τουλάχιστον 75 άνθρωποι είναι αγνοούμενοι. Ο ισραηλινός στρατός έχει τη συνήθεια να κρατάει τα κορμιά ορισμένων Παλαιστινίων για μεγάλες χρονικές περιόδους. Και κατά τη διάρκεια της εισβολής του Απριλίου του 2002 στη Τζενίν για παράδειγμα, αναφέρθηκε ότι ο ισραηλινός στρατός είχε θάψει μυστικά έναν αριθμό των θυμάτων για να κρύψει τα εγκλήματά του. Για το λόγο αυτό όλες οι στατιστικές είναι πρόσκαιρες και θα μπορούσαν να επικαιροποιηθούν με πιο έγκυρες πληροφορίες. Για περισσότερες πληροφορίες:
www.intifada.gr
http://www.palestinemonitor.org/new_web/palestinian_kil
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου