«Καρφώνει» τη Λευκωσία και στο περιουσιακό η Κομισιόν, η οποία, όπως πληροφορείται ο «Φ», διαφημίζει τη λεγόμενη «επιτροπή αποζημιώσεων» του ψευδοκράτους στο προσχέδιο έκθεσής της, ενώ υποβαθμίζει την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΑΔ) για «δίκαιη ικανοποίηση» (just satisfaction), «εξαφανίζοντας» παράλληλα την υποχρέωση της Άγκυρας να εφαρμόσει πλήρως όλες τις αποφάσεις του ΕΔΑΔ.
Η στάση της Κομισιόν προκαλεί εύλογους συνειρμούς, ενόψει των συζητήσεων στις απευθείας συνομιλίες, επί των κριτηρίων στο περιουσιακό και υπό το φως των γνωστών θέσεων της τουρκικής πλευράς, η οποία αξιώνει όπως τον πρώτο λόγο έχουν οι «χρήστες» των κατεχόμενων περιουσιών Ελληνοκυπρίων και όχι οι νόμιμοι ιδιοκτήτες τους. Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει ο «Φ», στο προσχέδιο της έκθεσης προόδου, η οποία πρόκειται να δημοσιοποιηθεί στις 5 Νοεμβρίου, η Κομισιόν προβαίνει σε μια άνευ προηγουμένου διαφήμιση της «επιτροπής αποζημιώσεων» του ψευδοκράτους, αφιερώνοντας το σύνολο σχεδόν της σχετικής παραγράφου στα αποτελέσματα των εργασιών της.
Αφού υπενθυμίζει την απόφαση του ΕΔΑΔ στην υπόθεση Δημόπουλος, το προσχέδιο έκθεσης της Κομισιόν αναφέρει ότι έχουν καταχωρηθεί στην «επιτροπή αποζημιώσεων» 6.216 αιτήσεις Ελληνοκυπρίων, εκ των οποίων 321 αφορούν την υπό εξέταση περίοδο της έκθεσης, από τον Ιούνιο του 2014 μέχρι και τον Αύγουστο του 2015, ενώ, στη διάρκεια της ίδιας χρονικής περιόδου, έχουν ληφθεί αποφάσεις επί 140 υποθέσεων. Η Κομισιόν φροντίζει να επισημάνει, μεταξύ άλλων, ότι η «επιτροπή αποζημιώσεων» του ψευδοκράτους έχει διαθέσει μέχρι στιγμής 283 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που αυξήθηκε κατά 62 εκατομμύρια ευρώ σε σχέση με πέρυσι, οπότε η «επιτροπή» είχε καταβάλει 221 εκατομμύρια ευρώ. Η διαφήμιση της «επιτροπής αποζημιώσεων» από την Κομισιόν, αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία, καθώς η ομάδα του Επιτρόπου Γιοχάνες Χαν φρόντισε να απαλείψει την «έκκληση της ΕΕ προς την Τουρκία να ενισχύσει τις προσπάθειές της για εφαρμογή όλων των αποφάσεων του ΕΔΑΔ», κάτι που περιλαμβανόταν στην περυσινή έκθεση προόδου, αλλά εφέτος λάμπει διά της απουσίας της. Η Κομισιόν αρκείται να αναφέρει ότι «το ζήτημα της δίκαιης ικανοποίησης», της σημαντικότερης απόφασης του ΕΔΑΔ υπέρ των κυπριακών θέσεων (Μάιος 2014),«εξακολουθεί να βρίσκεται σε εκκρεμότητα».
Με άλλα λόγια, ενώ συζητείται το περιουσιακό στις απευθείας συνομιλίες, η Κομισιόν ξεγράφει την υποχρέωση της Άγκυρας να ενισχύσει τις προσπάθειές της για εφαρμογή όλων των αποφάσεων του ΕΔΑΔ, υποβαθμίζει πλήρως την απόφαση για «δίκαιη ικανοποίηση» και διαφημίζει την «επιτροπή αποζημιώσεων» του ψευδοκράτους. Εύλογα θα μπορούσε να διερωτηθεί κάποιος, πού το πάει η Κομισιόν του Ζαν Κλοντ Γιούνγκερ, τι κάνει ο Επίτροπος Γιοχάνες Χαν και πού στοχεύουν όλες αυτές οι ετεροβαρείς αναφορές προς όφελος της Τουρκίας και εις βάρος της Κύπρου, ενώ συζητείται το ζήτημα των περιουσιών στις απευθείας διαπραγματεύσεις; Ενδεικτική του πολιτικού παιγνιδιού που παίζει η Κομισιόν στην πλάτη της Λευκωσίας, αποτελεί η άρνηση του προέδρου Γιούνγκερ και του Επιτρόπου Χαν να καταγράψουν ευκρινώς την υποχρέωση της Άγκυρας να συμμορφωθεί με την απόφαση του ΕΔΑΔ (Μάιος 2014 – στο πλαίσιο της 4ης Διακρατικής Προσφυγής) και να καταβάλει το επιδικασθέν ποσό των 90 εκατομμυρίων ευρώ, 30 εκατομμυρίων ευρώ για ηθική βλάβη (non pecuniary damage) την οποία υπέστησαν οι συγγενείς αγνοουμένων και 60 εκατομμυρίων ευρώ για ηθική βλάβη που έχουν υποστεί οι εγκλωβισμένοι.
Η Κομισιόν και οι πολιτικοί της προϊστάμενοι αρνούνται μάλιστα να καταγράψουν την επίσημη, δημόσια τοποθέτηση του πρωθυπουργού της Τουρκίας Αχμέτ Νταβούτογλου, ότι η χώρα του δεν πρόκειται να καταβάλει τις συγκεκριμένες αποζημιώσεις που έχει επιδικάσει το ΕΔΑΔ. Όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, η Κομισιόν δεν αποδέχεται να περιλάβει στο προσχέδιο έκθεσής της ούτε καν το επίσημο ευρωπαϊκό λεκτικό, το οποίο υιοθέτησαν όλα τα κράτη-μέλη στο πλαίσιο της Κοινής Θέσης του Συμβουλίου Σύνδεσης με την Τουρκία και διά του οποίου υποδεικνύεται προς την Άγκυρα η υποχρέωση για εφαρμογή της εν λόγω απόφασης του ΕΔΑΔ και για καταβολή των αποζημιώσεων.
Το λεκτικό αυτό, το οποίο γράφει επί του παρόντος στα παλαιότερα των υποδημάτων της η Κομισιόν, αναφέρει: «Η Ευρωπαϊκή Ένωση υπενθυμίζει ότι, υπό το άρθρο 46 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, τα συμβαλλόμενα μέρη αναλαμβάνουν την υποχρέωση να τηρήσουν τις τελικές αποφάσεις του Δικαστηρίου σε οποιανδήποτε υπόθεση είναι διάδικοι». Όταν τα 28 κράτη-μέλη της ΕΕ υιοθετούν ομόφωνα το προαναφερθέν λεκτικό, πώς μπορεί η Κομισιόν να απορρίπτει την περίληψή του στην έκθεση προόδου για την Τουρκία; Και ποιον εξυπηρετεί αυτή η πολιτική συμπεριφορά της Κομισιόν του κ. Γιούνγκερ;
Στα μέτρα της Άγκυρας Το προσχέδιο της έκθεσης προόδου της Κομισιόν για την Τουρκία καταγράφει, με επικριτικό ύφος, τα ελλείμματα στους τομείς των θεμελιωδών δικαιωμάτων και της ελευθερίας της έκφρασης στη χώρα. Ωστόσο, στα ζητήματα των κυπρογενών υποχρεώσεων, το προσχέδιο έκθεσης της Κομισιόν αποενοχοποιεί πλήρως την Τουρκία, επαναλαμβάνοντας την κλασική αναφορά ότι η υποψήφια χώρα εκφράζει δημόσια στήριξη στις προσπάθειες επίλυσης του Κυπριακού. Επιπλέον, το προσχέδιο «ξεχνά» να περιλάβει την αντιδήλωση της 21ης Σεπτεμβρίου 2005, η οποία θέτει το πλαίσιο των κυπρογενών υποχρεώσεων της Τουρκίας για εφαρμογή του Πρωτοκόλλου και για εξομάλυνση των σχέσεων με την Κυπριακή Δημοκρατία, επισημαίνοντας παράλληλα ότι η αναγνώριση όλων των κρατών-μελών αποτελεί απαραίτητη συνιστώσα της ενταξιακής διαδικασίας. Τα φάουλ της Κομισιόν εκτείνονται και στο επίκαιρο ζήτημα της Συμφωνίας Επανεισδοχής Παρανόμων Μεταναστών, καθώς απουσιάζει η δεδηλωμένη θέση της Άγκυρας (διά επιστολής προς την ΕΕ) ότι δεν θα την εφαρμόσει με την Κυπριακή Δημοκρατία. Κενά εντοπίζονται στο ζήτημα των αγνοουμένων, ενώ προβληματικές είναι και οι αναφορές επί των ομοφώνων κυρώσεων που επιβλήθηκαν το 2006 κατά της Τουρκίας.
Στη μέγκενη η Λευκωσία
Βρυξέλλες και Άγκυρα στέλνουν ταυτόχρονα μηνύματα για λύση του Κυπριακού «μέχρι τον προσεχή Μάρτιο», με την Κομισιόν να αξιοποιεί ως μοχλό πίεσης την προώθηση τεσσάρων τουρκικών διαπραγματευτικών κεφαλαίων που πάγωσε μονομερώς η Λευκωσία και τον Ερντογάν να προειδοποιεί με ενεργοποίηση του σχεδίου Β, για αναγνώριση του κατοχικού ψευδοκράτους.
Το πλέον αξιοσημείωτο ενδεχομένως στοιχείο είναι ότι ο Μάρτιος του 2016, που σερβίρεται πλέον ως χρονοδιάγραμμα λύσης, είχε αφετηρία την ενημέρωση που έκανε προς τις Βρυξέλλες ο ειδικός σύμβουλος του Γ.Γ Έσπεν Μπαρθ Άιντα. Όπως αποκάλυψε ο «Φ», ο Νορβηγός διπλωμάτης ανέφερε προς την Ε.Ε. ότι προσβλέπει σε συμφωνία των δύο μερών μέχρι το τέλος του χρόνου και σε πρόσκληση συνταγματολόγων προκειμένου να συγγράψουν το νέο σύνταγμα, ούτως ώστε να τεθεί σε δημοψηφίσματα τον προσεχή Μάρτιο. Αφού έριξε τη «βόμβα» περί Μαρτίου και ενεργοποίησε τις Βρυξέλλες, ο κ. Άιντα αποχώρησε από το σκηνικό και χαμήλωσε τους τόνους δημοσίως. Αλλά η Κομισιόν, ως αποτέλεσμα της ενημέρωσης Άιντα, αλλά και της προσπάθειας για εξασφάλιση της συνεργασίας της Άγκυρας στο ζήτημα της προσφυγικής κρίσης, δεν έμεινε με τα χέρια σταυρωμένα. Αποφάσισε να ασκήσει πίεση προς τη Λευκωσία, για εγκαθίδρυση του χρονοδιαγράμματος που οραματίζεται να επιβάλει ο κ. Άιντα, για δημοψηφίσματα τον Μάρτιο του 2016, χρονικό σημείο το οποίο, κατά εκπληκτική σύμπτωση, σηματοδοτεί για τον Ταγίπ Ερντογάν «αυλαία» στο Κυπριακό.
Έτσι, ο «φίλος» κ. Γιούνγκερ έδωσε εντολές στον Αυστριακό Επίτροπο Γιοχάνες Χαν να πατήσει τη Λευκωσία εκεί που πονά, ασκώντας δηλαδή πίεση για ξεμπλοκάρισμα των τουρκικών διαπραγματευτικών κεφαλαίων που έχει παγώσει μονομερώς η Κυπριακή Δημοκρατία, από το 2009.
Συνεπώς, ο κ. Χαν, όπως δήλωσε η εκπρόσωπός του στον «Φ», «ανακοίνωσε την πρόθεση της Κομισιόν να υποβάλει μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2016 αναθεωρημένες προτάσεις αντιπαραβολής (screening reports) με κριτήρια ανοίγματος (opening benchmarks) για τα κεφάλαια 23 και 24 (κεφάλαια για το κράτος δικαίου), αναθεωρημένη έκθεση για το κεφάλαιο 15 (ενέργεια) και ανανεωμένη πρόταση για άνοιγμα του κεφαλαίου 26 (παιδεία)».
Πρόκειται για 4 από τα 6 κεφάλαια που είχε παγώσει μονομερώς η Κυπριακή Δημοκρατία το 2009, επί διακυβέρνησης Χριστόφια, με απόφαση του τότε ΥΠΕΞ Μάρκου Κυπριανού, η οποία προσέλαβε επίσημο χαρακτήρα αφού καταχωρήθηκε στα πρακτικά του Συμβουλίου.
Η ενεργοποίηση του εγχειρήματος για ξεπάγωμα των τουρκικών κεφαλαίων τον προσεχή Μάρτιο (επί των οποίων η Κυπριακή Δημοκρατία διατηρεί δικαίωμα βέτο) και το όραμα Άιντα για δημοψηφίσματα και λύση του Κυπριακού επίσης τον προσεχή Μάρτιο αποτελούν ακόμη μια «σύμπτωση» στο σκηνικό που επιχειρείται να στηθεί. Και πάλι εις βάρος της Λευκωσίας. Παύλος Ξανθούλης, Βρυξέλλες
«ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου