Κατά
την εισβολή των Τούρκων στην Κύπρο το 1974 ο τότε Έλληνας ΑΓΕΣ
παραθέριζε στο θέρετρο των στρατιωτικών στον Άγιο Ανδρέα Αττικής. Την
παραμονή της 20 Ιουλίου 1974 οπότε και εκδηλώθηκε η πρώτη φάση της
εισβολής γνωστή και ως Αττίλας 1, οι επιτελείς του ΓΕΣ ειδοποίησαν τον
τότε ΑΓΕΣ σχετικά με τον απόπλου και την κάθοδο του τουρκικού στόλου απο
την Μερσίνα στις βόρειες ακτές της Κύπρου.Ο τότε ΑΓΕΣ δεν θορυβήθηκε
αντιθέτως καθησύχασε τους πάντες διαβεβαιώνοντας τους πως πρόκειται περί
ασκήσεως των Τούρκων. Η αλήθεια είναι πριν την εισβολή ο σταθμάρχης της
CIA στην Ελλάδα είχε επισκεφθεί τον τότε ΑΓΕΣ της χούντας και τον είχε
πείσει πως η οποιαδήποτε κίνηση των στρατευμάτων των Τούρκων προς την
Κύπρο θα αποτελούσε απλά και μόνο μια διευρυμένη άσκηση και τίποτα άλλο.
Μετά την εισβολή ο σταθμάρχης της CIA επισκέφθηκε και πάλι τον
χουντικό ΑΓΕΣ ο οποίος επιτέλους μετά απο την απώλεια το 30 % της Κύπρου
είχε καταλάβει ότι οι Αμερικάνοι τον ΄΄δούλευαν΄΄.
Ο
χουντικός ΑΓΕΣ ζήτησε εξηγήσεις απο τον Αμερικάνο αλλά ο τελευταίος
αρνήθηκε τα πάντα με ιταμό και ειρωνικό ύφος. Αρνήθηκε οτι είχε
συμβουλεύσει τον ΑΓΕΣ να μην ανησυχεί σχετικά με τις κινήσεις του
τουρκικού στρατού.Την μαρτυρία αυτή , της πρώτης και δεύτερης επίσκεψης
του Αμερικάνου, την έχει καταθέσει επίσημα ο τότε μεταφραστής του ΑΓΕΣ,
ένας κατώτερος αξιωματικός ο οποίος παρευρίσκονταν. Όσο για την στάση
του χουντικού ΑΓΕΣ ο οποίος αρνήθηκε να διατάξει την ΕΛΔΥΚ να δράσει
εγκαίρως , αυτή είναι καταγεγραμμένη στα επίσημα βιβλία της ιστορίας με
την φράση ΄΄κοιμηθείτε, έχω διαβεβαιώσεις πως πρόκειται περί ασκήσεως
των Τούρκων''
Η
αφέλεια ή ίσως και η συνέργεια της χούντας με τις ΗΠΑ είχε πιο βαθιές
ρίζες κι αίτια.Οι ΗΠΑ είχαν πείσει την χούντα ότι η Κύπρος θα ενώνονταν
με την Ελλάδα και ότι Ελλάδα και Τουρκία θα συνεργάζονταν στο Αιγαίο για
την εξόρυξη των υδρογονανθράκων .
Τουςείχαν
υποσχεθεί ότι η Ελλάδα μαζί με την Κύπρο και την Τουρκία θα
μεσουρανούσαν οικονομικά στην Αν. Μεσόγειο.Εκείνη την εποχή, δηλαδή
μέχρι την εισβολή των Τούρκων στην Κύπρο, οι σχέσεις Ελλάδας -Τουρκίας
δεν ήταν οξυμένες όπως σήμερα.Ούτε το πογκρόμ εναντίον των Ελλήνων της
Κωνσταντινούπολης το 1955 -Σεπτεμβριανά- είχε καταφέρει να δημιουργήσει
ένταση στα σύνορα Ελλάδας-Τουρκίας μέχρι το 1974.Ήταν έυκολο για τις ΗΠΑ
να παραμυθιάσουν ένα αφελή -ίσως κι όχι-στρατηγό περί συνεκμετάλευσης
του Αιγαίου και ένωσης της Κύπρου.
Ο
Ελληνικό Στρατός ήταν προσανατολισμένος για την αντιμετώπιση του
΄΄Ανατολικού Μπλοκ΄΄ δηλαδή Γιουγκοσλαβίας-Βουλγαρίας και τα
ελληνοτουρκικα σύνορα στον Έβρο δεν φυλάσσονταν , τουλάχιστον στον βαθμό
που γίνεται σήμερα.Το ίδιο ίσχυε και για τα νησιά του Αιγαίου τα οποία
επανδρώθηκαν με στρατό από το 1974 και μετά.
Τελικά η συνεκμετάλλευση του Αιγαίου αναβλήθηκε , το ίδιο και η ένωση Κύπρου -Ελλάδας.
Σήμερα
το ίδιο αντιμετωπίζουμε με το ζήτημα των Σκοπίων και την παραχώρηση
του ονόματος ''Μακεδονία'' .Και πάλι οι ελίτ της Ελλάδας έχουν πεισθεί
και συνεργούν με τις ΗΠΑ οι οποίες έχουν ΄΄τάξει΄΄στους ύποπτα αφελείς
ταγούς μας ότι Σκόπια και κεντρική Μακεδονία θα πρέπει να καταστούν σε
βάθος χρόνου μια περιοχή με ενιαίο όνομα, μια Ειδική Οικονομική Ζώνη, η
οποία θα λειτουργεί με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ως τερματικό των
τάνκερ αερίου από το Κατάρ το οποίο θα μεταφορτώνεται σε φορτηγίδες και
μέσου Αξιού-Δούναβη θα καταλήγει στην Γερμανία αλλά και ως περιοχή που
θα απορροφήσει όλους του ΄΄παράτυπους΄΄μετανάστες οι οποίοι θα
εργάζονται στις βιομηχανικές ζώνες αρχικά του Κιλκίς και κατόπιν σε όλες
τις ΒΙ.ΠΕ της κεντρικής Μακεδονίας.
Οι
ΒΙ.ΠΕ αυτές βρίσκονται σήμερα σε μαρασμό, όπως άλλωστε όλη η
βιομηχανική δραστηριότητα στην Ελλάδα , αλλά οι ΗΠΑ έχουν
΄΄παραμυθιάσει΄΄ τους ταγούς μας ότι με την παραχώρηση του ονόματος
Μακεδονία στα Σκόπια θα επέλθει η ΄΄ομογενοποιήση΄΄ των δύο περιοχών και
θα δημιουργηθεί μια Ειδική Οικονομική Ζώνη η οποία θα προσελκύσει
επενδυτές οι οποίοι θα ανοίξουν χιλιάδες θέσεις εργασίας. Η κατάργηση
των εμπορικών συνόρων -σε πρώτο στάδιο- μεταξύ Ελλάδας (κεντρικής
Μακεδονίας) και Σκοπίων θα καταργήσει τους δασμούς και τις διαδικασίες
εκτελωνισμού, θα επιταχύνει την εξαγωγή των βιομηχανικών προϊόντων της
υπό διαμόρφωση ΕΟΖ όπως και την αποστολή αερίου μέσω Αξιού -Δούναβη στην
Γερμανία.
Η
αλήθεια είναι ότι οι Ειδικές Οικονομικές Ζώνες αποτελούν περιοχές στις
οποίες το κράτος παραχωρεί σε ΄΄επενδυτές΄΄ οι οποίοι χαίρουν
φορολογικής ασυλίας όπως και νομικής σε ότι αφορά τις εργασιακές
σχέσεις. Με άλλα λόγια οι ΕΟΖ αποτελούν περιοχές ΄οπου το κράτος χάνει
την κυριαρχία του και στις οποίες εργάζονται σκλάβοι με μίνιμουμ μισθούς
και δικαιώματα .
Στις
22 Μαρτίου 2016 (ΦΕΚ Β’ 762/ 22-03-2016), η Βιομηχανική Περιοχή
Κιλκίς ονομάστηκε Επιχειρηματικό Πάρκο (ΕΠ Κιλκίς) μέσα στο οποίο
θα εγκαθίστανται επιχειρήσεις με ειδικά προνόμια. Η νομοθετική αυτή
πράξη πέρασε απαρατήρητη αλλά τίποτα τυχαίο. Η κεντρική Μακεδονία
προορίζεται ως μια τεράστια Ε.Ο.Ζ. η οποία θα συγχωνευτεί με τα Σκόπια
.Οι Έλληνες ιθύνοντες πιστεύουν πως με αυτό τον τρόπο θα ανοίξουν θέσεις
εργασίας αλλά η αλήθεια είναι ότι ο νόμος για τις Ε.Ο.Ζ. προβλέπει τη
αυτόματη νομιμοποίηση των παράτυπων μεταναστών οι οποίοι θα προσληφθούν
ως εργάτες. Είναι επόμενο ότι όποιοι Έλληνες θέλουν να εργασθούν εκεί θα
πρέπει να αναμένουν ότι τα εργασιακά τους δικαιώματα και αποδοχές θα
είναι ανάλογα με αυτά του πρώην λαθρομετανάστη.Μιλάμε για κανονική
΄΄κινεζοποίηση'' αλλά εμπλουτισμένη με χάσιμο εθνικής κυριαρχίας.
Στο
πλαίσιο της απώλειας της εθνικής κυριαρχίας και της κρατικής εξουσίας
στις ΕΟΖ δρομολογείται ακόμα και η μετακόμιση στρατιωτικών μονάδων που
εδρεύουν στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης και του Κιλκίς προς τον
νότο. Η κρατική παρουσία δεν είναι απαραίτητη στις Ε.Ο.Ζ. Το ίδιο θα
συμβεί και στον Έβρο-Δυτική Θράκη, σύντομα.
Ειδική οικονομική ζώνη με φορολογία 15%-17% για τις επιχειρήσεις
09.09.2014
Ενιαίος χαμηλός φορολογικός
συντελεστής για τα κέρδη των επιχειρήσεων 15%-17%, λιγότερη
γραφειοκρατία και αμοιβές συνδεδεμένες με την παραγωγικότητα θα είναι τα
βασικά χαρακτηριστικά των Ειδικών Οικονομικών Ζωνών (ΕΟΖ), σύμφωνα με
το σχέδιο που επεξεργάζεται η κυβέρνηση. Η ιδέα για τη δημιουργία ΕΟΖ, η
οποία είχε «μείνει στο συρτάρι» το προηγούμενο διάστημα, λόγω κυρίως
της ισχυρής διαφωνίας του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, επανήλθε στο
προσκήνιο με τον πλέον επίσημο τρόπο και συγκεκριμένα από τα χείλη του
πρωθυπουργού κατά την ομιλία του το Σάββατο στα εγκαίνια της 79ης
Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης. «Διερευνούμε με την Ευρωπαϊκή Ενωση τη
δυνατότητα δημιουργίας ειδικών οικονομικών ζωνών, με πρώτη εδώ στη
Θεσσαλονίκη, ώστε να έχουμε ακόμα ένα όπλο κατά της επιχειρηματικής
μετανάστευσης», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αντώνης Σαμαράς.
Πίσω από την επαναφορά του σχεδίου για δημιουργία ΕΟΖ υπάρχουν δύο ακόμη αιτίες: πρώτον, η κυβέρνηση επιδιώκει να αποτελέσει η ΕΟΖ έναν θύλακο μη εφαρμογής της μνημονιακής πολιτικής, προσδοκώντας θετικά αποτελέσματα από τη λειτουργία του που θα μπορούσαν να αποτελέσουν στη συνέχεια ισχυρό διαπραγματευτικό χαρτί για τη μετάβαση από μια οικονομική πολιτική λιτότητας σε μια οικονομική πολιτική με έντονο αναπτυξιακό χαρακτήρα. Δεύτερον, το ενδιαφέρον της Γερμανίας για τη δημιουργία ΕΟΖ στην Ελλάδα το οποίο έχει επανειλημμένως εκδηλωθεί δημοσίως (για παράδειγμα και από τον πρόεδρο του Ευρωκοινοβουλίου Μάρτιν Σουλτς) εξακολουθεί να υπάρχει. Το τελευταίο σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Κομισιόν εμφανίζεται διατεθειμένη να εξετάσει σχετικό αίτημα της Ελλάδας φαίνονται επαρκείς συνθήκες για την υπέρβαση των εμποδίων που θέτει το ΔΝΤ.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» τα βασικά χαρακτηριστικά των ΕΟΖ σχεδιάζεται να είναι τα ακόλουθα:
• Στις επιχειρήσεις που θα λειτουργούν εντός των ΕΟΖ θα επιβάλλεται φορολογικός συντελεστής μεταξύ 15% και 17%, από 26% που είναι σήμερα. Μάλιστα, στην κυβέρνηση θεωρούν ότι εάν έχει αναπτυξιακά αποτελέσματα η εφαρμογή του χαμηλού συντελεστή εντός της ΕΟΖ, τότε η Ελλάδα θα αποκτήσει ένα ισχυρό επιχείρημα για την εφαρμογή του σε όλη την επικράτεια.
• Πλήρως απλουστευμένες διαδικασίες αδειοδότησης των επιχειρήσεων.
• Ευνοϊκό για τους εργαζόμενους καθεστώς εργασιακών σχέσεων. Στελέχη της κυβέρνησης που ασχολούνται με το θέμα των ΕΟΖ διαβεβαιώνουν ότι όχι μόνο δεν θα είναι ελαστικότερες οι εργασιακές σχέσεις εντός των περιοχών αυτών, αλλά θα προβλέπονται αυξημένες αποδοχές για τους εργαζόμενους. Συγκεκριμένα, τονίζουν ότι πέρα από όσα ισχύουν στην υπόλοιπη επικράτεια για τον κατώτατο μισθό, θα προβλέπονται και πριμ για τους εργαζόμενους συνδεδεμένα με την παραγωγικότητα.
• Οι ΕΟΖ θα προσδιορίζονται γεωγραφικά και όχι θεματικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι η προαναγγελία του πρωθυπουργού για την έναρξη του θεσμού των ΕΟΖ από τη Θεσσαλονίκη προκάλεσε έκπληξη, καθώς τα όποια σχέδια έως σήμερα ενέπλεκαν τις περιφέρειες της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, της Ηπείρου και της Πελοποννήσου. Τελικώς επελέγη η Θεσσαλονίκη, καθώς συγκεντρώνει τα χαρακτηριστικά ενός μητροπολιτικού κέντρου, κάτι που θα επιτρέψει, σε περίπτωση επιτυχίας του πειράματος, τη μεταφορά του μοντέλου και στην Αττική. Αδιευκρίνιστο, ωστόσο, παραμένει εάν χαρακτηριστικά ΕΟΖ θα έχει ολόκληρος ο νομός Θεσσαλονίκης ή μια συγκεκριμένη περιοχή του.
Τόσο τα τεχνικά όσο και τα νομικά κείμενα για τη δημιουργία ΕΟΖ στην Ελλάδα είναι έτοιμα, καθώς αν και το σχέδιο είχε «παγώσει» η Γενική Γραμματεία Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων δεν έπαψε τα τελευταία τριάμισι χρόνια να εργάζεται πάνω σε αυτό. Αυτό βεβαίως που χρειάζεται είναι να λάβει η κυβέρνηση οριστική απόφαση και κυρίως να δοθεί το «πράσινο φως» από την Κομισιόν.
Πίσω από την επαναφορά του σχεδίου για δημιουργία ΕΟΖ υπάρχουν δύο ακόμη αιτίες: πρώτον, η κυβέρνηση επιδιώκει να αποτελέσει η ΕΟΖ έναν θύλακο μη εφαρμογής της μνημονιακής πολιτικής, προσδοκώντας θετικά αποτελέσματα από τη λειτουργία του που θα μπορούσαν να αποτελέσουν στη συνέχεια ισχυρό διαπραγματευτικό χαρτί για τη μετάβαση από μια οικονομική πολιτική λιτότητας σε μια οικονομική πολιτική με έντονο αναπτυξιακό χαρακτήρα. Δεύτερον, το ενδιαφέρον της Γερμανίας για τη δημιουργία ΕΟΖ στην Ελλάδα το οποίο έχει επανειλημμένως εκδηλωθεί δημοσίως (για παράδειγμα και από τον πρόεδρο του Ευρωκοινοβουλίου Μάρτιν Σουλτς) εξακολουθεί να υπάρχει. Το τελευταίο σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Κομισιόν εμφανίζεται διατεθειμένη να εξετάσει σχετικό αίτημα της Ελλάδας φαίνονται επαρκείς συνθήκες για την υπέρβαση των εμποδίων που θέτει το ΔΝΤ.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» τα βασικά χαρακτηριστικά των ΕΟΖ σχεδιάζεται να είναι τα ακόλουθα:
• Στις επιχειρήσεις που θα λειτουργούν εντός των ΕΟΖ θα επιβάλλεται φορολογικός συντελεστής μεταξύ 15% και 17%, από 26% που είναι σήμερα. Μάλιστα, στην κυβέρνηση θεωρούν ότι εάν έχει αναπτυξιακά αποτελέσματα η εφαρμογή του χαμηλού συντελεστή εντός της ΕΟΖ, τότε η Ελλάδα θα αποκτήσει ένα ισχυρό επιχείρημα για την εφαρμογή του σε όλη την επικράτεια.
• Πλήρως απλουστευμένες διαδικασίες αδειοδότησης των επιχειρήσεων.
• Ευνοϊκό για τους εργαζόμενους καθεστώς εργασιακών σχέσεων. Στελέχη της κυβέρνησης που ασχολούνται με το θέμα των ΕΟΖ διαβεβαιώνουν ότι όχι μόνο δεν θα είναι ελαστικότερες οι εργασιακές σχέσεις εντός των περιοχών αυτών, αλλά θα προβλέπονται αυξημένες αποδοχές για τους εργαζόμενους. Συγκεκριμένα, τονίζουν ότι πέρα από όσα ισχύουν στην υπόλοιπη επικράτεια για τον κατώτατο μισθό, θα προβλέπονται και πριμ για τους εργαζόμενους συνδεδεμένα με την παραγωγικότητα.
• Οι ΕΟΖ θα προσδιορίζονται γεωγραφικά και όχι θεματικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι η προαναγγελία του πρωθυπουργού για την έναρξη του θεσμού των ΕΟΖ από τη Θεσσαλονίκη προκάλεσε έκπληξη, καθώς τα όποια σχέδια έως σήμερα ενέπλεκαν τις περιφέρειες της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, της Ηπείρου και της Πελοποννήσου. Τελικώς επελέγη η Θεσσαλονίκη, καθώς συγκεντρώνει τα χαρακτηριστικά ενός μητροπολιτικού κέντρου, κάτι που θα επιτρέψει, σε περίπτωση επιτυχίας του πειράματος, τη μεταφορά του μοντέλου και στην Αττική. Αδιευκρίνιστο, ωστόσο, παραμένει εάν χαρακτηριστικά ΕΟΖ θα έχει ολόκληρος ο νομός Θεσσαλονίκης ή μια συγκεκριμένη περιοχή του.
Τόσο τα τεχνικά όσο και τα νομικά κείμενα για τη δημιουργία ΕΟΖ στην Ελλάδα είναι έτοιμα, καθώς αν και το σχέδιο είχε «παγώσει» η Γενική Γραμματεία Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων δεν έπαψε τα τελευταία τριάμισι χρόνια να εργάζεται πάνω σε αυτό. Αυτό βεβαίως που χρειάζεται είναι να λάβει η κυβέρνηση οριστική απόφαση και κυρίως να δοθεί το «πράσινο φως» από την Κομισιόν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου