Ὁ ἀγαπητός φίλος καί ἀναγνώστης,Ἰωάννης Καποδίστριας,ἔγραψε σέ σχόλιό του :...θυμηθήκαμε τόν επίμονο εκείνον νεαρότατο Άγγλο αρχαιολόγο, τον M.VENTRIS...Δεν μας "κάθεται" καθόλου καλά, μά καθόλου καλά, ένας Επιστήμων αυτού του βεληνεκούς και μάλιστα στα 34 του (και αρρήκτως "δεμένου" με τά αρχαιοελληνικά στοιχεία και τήν πείσμονα έρευνά τους), να οδηγεί το αυτοκίνητό του (6η Σεπτεμβρίου 1956) μέσα στο πολύβουο Λονδίνο τόσο γρήγορα και τόσο άτσαλα, ώστε να "καρφωθεί" πάνω σε ένα σταθμευμένο φορτηγό και να διαλυθεί!
Μήπως ;.....
(ὁλόκληρο τό σχόλιον,ἐδῶ)
Γιά νά δοῦμε :
Ὁ Μάϊκλ Βέντρις ἦταν ἕνας ἰδιαίτερος,ἕνας χαρισματικός ἄνθρωπος πού εἶχε τήν ἰκανότητα νά κάνῃ κτῆμα του,μέ μεγάλη εὐκολία,σχεδόν κάθε γλῶσσα ! Σέ ἡλικία 8 χρονῶν ὁμιλοῦσε ἀπταίστως : γαλλικά,γερμανικά,ἐλβετο-γερμανικά,πολωνικά,ἀρχαῖα ἑλληνικά καί λατινικά !
Ήταν ικανός να μάθει μια γλώσσα μέσα σε λίγες εβδομάδες, γεγονός που του επέτρεψε να αποκτήσει ευχέρεια σε περισσότερες ἀπό 12 γλώσσες. Στήν ηλικία των 8 ετών διάβαζε τό βιβλίο του Adolf Erman : Adolf Erman's Die Hieroglyphen,στα γερμανικά (ἐδῶ)
Ὁ Adolf Erman ἦταν ἕνας γερμανός Αἰγυπτιολόγος καί λεξικογράφος.
Ἀναμφισβήτως ὁ Μάϊκλ Βέντρις ἦταν μία ἰδιοφυΐα στό θέμα ἐκμαθήσεως τῶν γλωσσῶν ! Καί δέν εἶναι καθόλου τυχαῖο πού σέ τόσο μικρή ἡλικία (8 ἐτῶν) ἔψαχνε πολύ πιό πέρα ἀπό τίς σύγχρονες γλῶσσες.
Τό παιδί Βέντρις,βρέθηκε ἀπό τήν μία μεριά σ᾿ἕνα σπίτι πατροπαράδοτα στρατιωτικό ( ὁ παππούς,Φράνσις Βέντρις, διοικητής τῶν βρεττανικῶν δυνάμεων στήν Κῖνα,ὁ πατέρας,Ἔντουαρντ Βέντρις, ἀντισυνταγματάρχης στόν ἰνδικό στρατό) καί ἀπό τήν ἄλλη πλευρά τῆς μητρός του,Χάννα Δωροθέα Γιανάτσζ, μία καταγωγή πολωνο-ἑβραϊκή,ἀπό μία πολύ πλούσια οἰκογένεια ! Ὁ πατέρας πού εἶχε προβλήματα ὑγείας,συνταξιοδοτήθηκε προώρως καί ἡ οἰκογένεια πῆγε,γιά τό καλό κλῖμα πού βοηθοῦσε τόν πατέρα,στήν Ἐλβετία. Ἐκεῖ ξεκίνησε τήν ἐκπαίδευσίν του ὁ Μάϊκλ Βέντρις,σέ ἕνα γαλλο-γερμανικό σχολεῖο στό Γκστάαντ,ὄχι ὅμως γιά πολύ. Στά 9 χρόνια του,ἡ οἰκογένεια ἐπιστρέφει στήν Ἀγγλία. Στά 13 του βιώνει τόν χωρισμό τῶν γονιῶν του ἀλλά κερδίζει καί μία ὑποτροφία γιά τό
Stowe School. (ῥῖξτε μία ματιά γιά τό συγκεκριμένο σχολεῖο,ἔχει ἐνδιαφέρον).
Ἕνα χρόνο μετά σέ μία ἔκθεσι-διάλεξη πού διοργάνωσε ὁ Ἄρθουρ Ἔβανς,μέ εὐρήματα ἀπό τίς ἀνασκαφές στήν Κρήτη,ὅταν ἐπέδειξε στούς μαθητές τοῦ Στόου τίς πινακίδες μέ τήν Γραμμική Β΄ καί τούς ἐνημέρωσε πώς δέν ἔχουν ἀποκρυπτογραφηθῇ,ὁ 14χρονος Βέντρις δήλωσε δημόσια πώς ἐκεῖνος θά ἦταν πού θά τήν ἀποκρυπτογραφοῦσε !
Καί ἔτσι ἔγινε,πολλά χρόνια ἀργότερα καί ἀφοῦ βίωσε τόν Β΄μεγάλο πόλεμο ὑπηρετώντας στήν RAF.
Ὅμως εἶχε βιώσῃ ἤδη μία περίεργη ζωή...Ἡ χωρισμένη μητέρα του,μέ τήν ὁποία ζοῦσε,ἦταν μία τρελέγκω πού ζοῦσε σέ παραλιακά ξενοδοχεῖα,τόν πρῶτο καιρό τοῦ χωρισμοῦ της καί μετά στό βόρειο Λονδίνο στό Highgate,στό συγκρότημα κατοικιῶν στό Χάϊπόϊντ,μοντερνιστικοῦ καί πολύ προχωρημένου ἀρχιτεκτονικοῦ σχεδιασμοῦ διαμερίσματα τοῦ ἑβραίου ἀρχιτέκτονα,ἐκ Ῥωσσίας ἤ Πολωνίας ( ! ) Berthold Lubetkin. ( ἐπίσης ἔχει ἐνδιαφέρον νά διαβάσετε γιά τόν ἑβραῖο σουρεαλιστή καί κομμουνιστή -πού ζοῦσε ὅμως στό Παρίσι καί τό Λονδῖνο- Λουμπέτκιν καί τήν ὁμάδα ἀρχιτεκτόνων πού δημιούργησε τήν Τέκτων... )
Τά ...καταπληκτικά ἀρχιτεκτονικά διαμερίσματα τοῦ ἑβραίου Λουμπέτκιν |
Ὅμως οἱ ναζί μπῆκαν στήν Πολωνία.Οἱ ναζί τῆς στέρησαν τίς οἰκονομικές ἀπολαβές,οἱ ναζί ξεκίνησαν τό κυνήγι τῶν ἑβραίων...Δέν ἤθελε καί πολύ τό πειραγμένο της μυαλό,ἔπεσε σέ κατάθλιψι καί τέλος πέθανε ἀπό ὑπερβολική λήψι βαρβιτουρικῶν ! Βλέπετε,τά πάρτυ τῶν ...προχωρημένων καί μοντέρνων φίλων της καλλιτεχνῶν δέν εἶχαν μόνον ποτά...
Κατά τήν φοίτησίν του στήν Ἀρχιτεκτονική Σχολή τοῦ Λονδίνου,γνώρισε καί τήν μετέπειτα σύζυγόν του κάτι σέ στύλ τῆς μάνας του.Μία κοπέλα ἀπό πλούσια οἰκογένεια,μοντέρνα,μέ ταξείδια στήν Εὐρώπη,ὅμορφη καί πολύ δημοφιλή... Βλέπεις τοῦ ἔλειπε τό πρώτυπο τῆς μάνας τοῦ Μάϊκλ...
RAF |
Μετά το τέλος του πολέμου υπηρέτησε το υπόλοιπο της θητείας του στο έδαφος στη Γερμανία, για την οποία επελέγη λόγω της γνώσης του για τη ρωσική. Τα καθήκοντά του είναι ασαφή. Οι φίλοι του υπολόγισαν ότι βρισκόταν σε καθήκοντα πληροφοριών, ερμηνεύοντας τις αρνήσεις του ως μέρος μίας νομίμου αποσιωπήσεως. Δεν υπάρχουν αποδείξεις τέτοιων αναθέσεων στις δεκαετίες που ακολούθησαν. Επίσης, δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι ήταν ποτέ μέρος μιας μονάδας που σπάζει τον κώδικα, όπως και ο Chadwick, παρόλο που το κοινό πίστευε εύκολα αυτή την εξήγηση της ιδιοφυΐας και της επιτυχίας του με την Γραμμική Β΄. (ἐδῶ)
Μήπως καταλαβαίνετε τί πάει νά περάσῃ τό ἀγγλικό βικιπαίδεια,γιά τόν Βέρντις;
Ἐννοεῖται πώς ναί...
Στήν συνέχεια ἐργάστηκε για κάποιο διάστημα στήν Σουηδία ὅπου ἔμαθε καί τήν Σουηδική καί ἐπέστρεψε στήν Ἀγγλία ὅπου τό ᾿48 τελείωσε τήν ἀρχιτεκτονική.
εγκαταστάθηκε στο Hampstead, με την σύζυγό του όπου εργάζεται ως αρχιτέκτονας. Σχεδίασε σχολεία για το Υπουργείο Παιδείας. Αυτός και η σύζυγός του σχεδίασαν προσωπικά το οικογενειακό τους σπίτι, στην 19 North End, Hampstead . Είχε δύο παιδιά, έναν γιο, τον Νίκ (1942-1984) και μια κόρη, την Τέσσα (γεννηθείς το 1946). Ο Ventris συνέχισε με τις προσπάθειές του στη Γραμμική Β, ανακαλύπτοντας το 1952 ότι ήταν μια αρχαϊκή μορφή της ελληνικής.
Του απονεμήθηκε ένα βραβείο OBE το 1955 για "υπηρεσίες στη μυκηναϊκή παλαιογραφία ".
Το 1959 απονεμήθηκε μεταθανάτια το μετάλλιο Kenyon της Βρετανικής Ακαδημίας .(ἐδῶ)
Το 1940, ο 18χρονος Ventris είχε ένα άρθρο που εισήγαγε τη μινωική γλώσσα που δημοσιεύθηκε στην Αμερικανική Εφημερίδα της Αρχαιολογίας . Η αρχική θεωρία του Ventris ήταν ότι η Ετρουσκική και η Γραμμική Β συσχετίζονταν και ότι αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει ένα κλειδί για την αποκρυπτογράφηση. Αν και αυτό αποδείχθηκε λανθασμένο, ήταν ένας σύνδεσμος που συνέχισε να εξερευνά μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1950.
Λίγο πριν από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Αμερικανός αρχαιολόγος Carl Blegen ανακάλυψε άλλα 600 περίπου πινακίδια με Γραμμικής Β στο μυκηναϊκό παλάτι της Πύλου . Οι φωτογραφίες αυτών των πινακίδων από τον αρχαιολόγο Alison Frantz διευκόλυναν την μεταγενέστερη αποκρυπτογράφηση του Ventris για το σενάριο Γραμμικής Β.
Το 1956, ο Ventris, ο οποίος έζησε στο Hampstead, πέθανε ακαριαία σε σύγκρουση αργά τη νύχτα με ένα φορτηγό, ενώ οδηγούσε για τό σπίτι του,σέ ηλικία 34 ετών. Η ετυμηγορία του δικαστή ήταν τυχαία θάνατος.(ἐδῶ)
Τό 1952,ἦρθε σ᾿ἐπαφή μαζύ του ὁ κατά δύο χρόνια μεγαλύτερός του Τζών Τσάντγουϊκ,καθηγητής γλωσσολογίας, κλασσικός φιλόλογος,ὁ ὁποῖος ΗΔΗ γνώριζε τό μέχρι τότε ἔργο τοῦ Βέντρις σχετικῶς μέ τήν Γραμμική Β΄. Ποιός ἦταν ὁ Τσάντγουϊκ ; Διαβᾶστε :
Τζών Τσάντγουϊκ |
Τον Μάιο του 1942, μεταφέρθηκε στα καθήκοντα πληροφοριών στη ναυτική βάση HMS Nile στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και εργάστηκε για να σπάσει ιταλικούς ναυτικούς κώδικες χαμηλότερου επιπέδου.
Ο Chadwick εργάστηκε στους ιταλικούς ναυτικούς κώδικες ως Έφορος Ναυτικού όταν, τον Σεπτέμβριο του 1942, ξαφνικά (και αμέσως) προήχθη σε Προσωρινό Υπολοχαγό καθώς το υλικό ταξινομήθηκε ως "Μόνο Αξιωματικοί".Το 1944 μεταφέρθηκε στο Bletchley Park ("Σταθμός Χ"), έμαθε ιαπωνικά , και εργάστηκε για την ανάγνωση των κωδικοποιημένων μηνυμάτων που έστειλαν οι ιαπωνικοί ναυτικοί εκπρόσωποι στη Στοκχόλμη και το Βερολίνο .
Μετά το τέλος του πολέμου το 1945, επέστρεψε στις σπουδές του στο Κέμπριτζ, αποφοιτώντας με τις πρώτες τάξεις στο τμήμα Classics Part II, με διάκριση στο ειδικό θέμα του, τη γλωσσολογία.(ἐδῶ)
(Διαβᾶστε καί γιά τό πλουσιώτερο κολλέγιο τό Κόρπους Κρίστι,πού ἱδρύθηκε ἀπό τό 1352. ΕΔΩ)
Μελετώντας στο Κολλέγιο Corpus Christi, προσπάθησε, με μερικούς συμπατριώτες του, να χρησιμοποιήσει κρυπτογραφικές μεθόδους για να αποκρυπτογραφήσει την "Μινωική Γραμμική Β΄ ". Γνώριζαν ήδη τις σχετικές εργασίες του Michael Ventris .(ἐδῶ)
Ἔγραψαν μαζύ καί ἕνα βιβλίο τό : «Ἔγγραφα στήν Μυκηναϊκή Ἑλληνική Γλῶσσα »,1956,τό ὁποῖο ἐκδόθηκε λίγο μετά τόν θάνατο τοῦ Βέντρις :
...Οι γνώσεις του Τσάντγουϊκ, επάνω στην κλασσική φιλολογία,βοήθησαν τον Μάικλ Βέντρις στην αποκρυπτογράφηση της Μυκηναϊκής Ελληνικής γραφής Γραμμική Β που βρέθηκε σε πινακίδες στην Ελλάδα και μέχρι τότε δεν ήταν γνωστό ποια γλώσσα απεικόνιζαν.
Μετά τον θάνατο του Βέντρις έγινε η κύρια μορφή επάνω στην αποκρυπτογράφηση της Γραμμικής Β, έγραψε το εκλαϊκευμένο βιβλίο "Η Αποκρυπτογράφηση της Γραμμικής Β" το 1958 και αναθεώρησε το "Έγγραφα σε Μυκηναϊκά Ελληνικά" το 1978.(ἐδῶ)
Τί ἀκριβῶς ἀναθεώρησε ὁ Τσάντγουϊκ; Μήπως τό ὅτι ἡ Γραμμική Β΄ ἦταν ὅντως μία πρώϊμη ἑλληνική; ΟΧΙ. Τότε; Πάντως ἀπό τότε καί μετά.ὁ ...μεγάλος Τσάντγουἱκ,δέν ἔδωσε ἀπολύτως τίποτε ἄλλο στήν γλωσσολογία τῶν πρώϊμων ἑλληνικῶν γραφῶν.Πέθανε τό 1998.
Νά τολμήσω,λοιπόν, νά πῶ ὅτι ὁ Τσάνγουϊκ στήν συνεργασία του μέ τόν Βέρντις,εἶδε πώς ἡ ἱστορία τῆς Ἑλλάδος πηγαίνει πολύ πίσω καί πώς ἄν μετά τήν ἀποκρυπτογράφηση τῆς Γραμμικῆς Β΄ἔπαιρνε σειρά καί ἡ Γραμμική Α΄ (δέν ἔχει ἀποκρυπτογραφηθῇ ἕως σήμερα) καί ποιός ξέρει,ἴσως καί ὁ περίφημος καί ...παράξενος Δῖσκος τῆς Φαιστοῦ;
Ἄλλως τε,ὁ Βέντρις πίστευε πώς ἡ Γραμμική Α΄ εἶναι πρόγονος τῆς Γραμμικῆς Β΄ καί φυσικό ἑπόμενο θά ἦταν νά στραφῇ σ᾿αὐτήν μετά τήν ἐπιτυχία του μέ τήν Γραμμική Β΄.
Τό ἐρώτημα πού τίθεται εἶναι : Ποιοί ἐνοχλοῦνται καί χάνουν ἀπό μία τέτοια ἀποκρυπτογράφησιν; !
Καί τέλος πάντων μετά ἀπό 60 καί πλέον χρόνια,πῶς καί δέν ἔχει ὑπάρξῃ κάποια πρόοδος στό θέμα Γραμμική Α΄; Κανέναν δέν συγκινεῖ; Κανένα ἐνδιαφέρον ἀπό τήν παγκόσμια ἀρχαιολογική καί γλωσσολογική ἐπιστημονική κονότητα ;
Η μη ελληνικότητα της γλώσσας της Γραμμικής Α΄ ενισχύεται πάντως από το γεγονός ότι η εξέλιξή της, η Γραμμική Β, δεν αποδίδει την ελληνική γλώσσα με ακρίβεια. Με βάση αυτό το γεγονός θεωρούν αρκετοί ότι η Γραμμική Α ταίριαζε καλύτερα στη γλώσσα, για την οποία ήταν προορισμένη, ενώ η Γραμμική Β, παίρνοντας τις φωνητικές αξίες της, μόνο μερικώς μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως ελληνική γραφή, γι' αυτό και στη συνέχεια εγκαταλείφθηκε.(ἐδῶ)
Τί εἶναι τόσο ἐνοχλητικό,τέλος πάντων μέ τήν Κρήτη ; Εἰδικῶς μέ τήν Κρήτη καί τόν Μινωϊκό πολιτισμό, τόν ὁποῖον ἤθελαν,ἀρχικῶς νά προέρχεται ἀπό Λιβύη,μετά Αἴγυπτο καί ἐσχάτως Φοινίκη... ! Πάντως σίγουρα,ἡ ἐπικρατοῦσα σήμερα ἄποψις θέλει τόν Μινωϊκό Πολιτισμό δημιούργημα σημιτικοῦ φύλου.Πάντως ΟΧΙ ἑλληνικοῦ ! ! !
Καί αὐτά τά ὑποστηρίζουν καί ...δικοί μας ἀρχαιολόγοι...!
Οἱ δράκοι εἶναι ἐδῶ,σάν ἕτοιμοι ἀπό ...καιρό ...! ! !
Ὁ Τσάντγουϊκ :
Αποσύρθηκε το 1984, οπότε και έγινε ο τέταρτος (και τελευταίος) Perceval Maitland Laurence Reader στο Classics στο Cambridge. Συνέχισε την υποτροφία του μέχρι το θάνατό του, είναι ενεργό μέλος πολλών διεθνών κοινωνιών και γράφει πολυάριθμα δημοτικά και ακαδημαϊκά άρθρα. Ήταν επίσης συνεργάτης της Βρετανικής Ακαδημίας και του Downing College, Cambridge
Περί τοῦ ἑβραίου (ἀπό μάνα τοὐλάχιστον,τήν Σάρα Μούρσομ) Perceval Maitland Laurence ὁ ὁποῖος ἦταν δικαστής στήν Νότιο Ἀφρική(;!) καί εὐεργέτης τοῦ Κολλεγίου τοῦ Κέμπριτζ (;!), ἔχει ἐνδιαφέρον νά διαβάσετε.Καί πολλές τιμές βρέ παιδί μου...! Ὅπως καί ὁ Τσάντγουϊκ...
Καί ὁ φουκαρᾶς ὁ Βέρντις,πῆγε μᾶλλον ...ἀδιάβαστος...!!!
Ο Δίσκος της Φαιστού είναι αρχαιολογικό εύρημα από τη Μινωική πόλη της Φαιστού στη νότια Κρήτη και χρονολογείται πιθανώς στον 17ο αιώνα π.Χ.. Αποτελεί ένα από τα γνωστότερα μυστήρια της αρχαιολογίας, αφού ο σκοπός της κατασκευής του και το νόημα των όσων αναγράφονται σε αυτόν παραμένουν άγνωστα. (ΕΔΩ) |
...με βάση τις φωνητικές αξίες της μυκηναϊκής γραμμικής γραφής Β' ...
Πρόκειται για μια θρησκευτική συλλαβική μινωική επιγραφή με ποιητική παρήχηση, κάτι σαν μαντινάδα ή σαιξπηρικό σονέτο...Την οποία έχουμε μεν αναγνώσει στο μεγαλύτερο μέρος της, δεν μπορούμε όμως να πούμε ότι την έχουμε «μεταφράσει» ή ερμηνεύσει αυτολεξεί, έχουμε απλώς πλησιάσει πολύ στο νόημα....
...ενδεχομένως για την ευτυχή κατάληξη μιας γέννας, τη μεγαλύτερη δοκιμασία για εκατομμύρια γυναίκες ακόμα και σήμερα. Γι' αυτό και η επίμονη αναφορά στην έγκυο θεότητα...
...Ο δίσκος έχει και στις δύο του πλευρές συνολικά 242 σημεία γραφής, 61 λέξεις και 18 στίχους ομοιοκατάληκτους. Έξι αναφέρονται στο φως, έξι στη δύση του, τρεις σε μία έγκυο θεότητα και άλλες δέκα είναι επίθετα της ίδιας, ουσιαστικά, φωτεινής θεότητας που άλλοτε ονομάζεται Πασιφάη (η μητέρα του Μίνωα) άλλοτε πάλι Αστάρτη-Αφαία, η μεσανατολικής προέλευσης θεότητα του έρωτα, του πολέμου, της φύσης και των βουνών, που αργότερα οι Κύπριοι ονόμασαν Αφροδίτη...
Σημείο αναφοράς της ήταν ο Αυγερινός, το φωτεινότερο για εμάς άστρο στο στερέωμα. Με χριστιανικούς όρους θα μιλούσαμε για «θεοφάνεια» και «ανέσπερο φως». Η ίδια η Φαιστός άλλωστε ερμηνεύεται στα μινωίτικα ως «Πόλη του φωτός», πολλούς αιώνες προτού «σφετεριστεί» τον τίτλο αυτόν το Παρίσι! (ἐδῶ)
Ο γλωσσολόγος πού αποκάλυψε τα μυστικά του Δίσκου της Φαιστού |
Ουαλός την καταγωγή ήρθε στην Κρήτη φοιτητής και «ξώμεινε» εκεί τριάντα χρόνια τώρα. Ερευνητής γλωσσολόγος με ειδικότητα στη μινωϊκή γραφή, σήμερα είναι υποδιευθυντής του γραφείου Διεθνών Σχέσεων του ΤΕΙ Ηρακλείου, υπεύθυνος και διδάσκων του προγράμματος Erasmus/Socrates. (ἐδῶ)
( Το πρόγραμμα Erasmus (Σχέδιο δράσης της Ευρωπαϊκής Κοινότητας για την κινητικότητα των φοιτητών) είναι πρόγραμμα ανταλλαγής φοιτητών της Ευρωπαϊκής Ένωσης(ΕΕ) που δημιουργήθηκε το 1987. Το Erasmus+ ή Erasmus Plus είναι το νέο πρόγραμμα που συνδυάζει όλα τα τρέχοντα προγράμματα της ΕΕ για την εκπαίδευση, την κατάρτιση, τη νεολαία και τον αθλητισμό, που άρχισε τον Ιανουάριο του 2014.)
Εἶχαν δέν εἶχαν καί πάλι στήν «ἱερή ἀγελάδα» κατέληξαν...Κατέληξαν; Χμμ...
Πῶς τό εἶπε;
δεν μπορούμε όμως να πούμε ότι την έχουμε «μεταφράσει» ή ερμηνεύσει αυτολεξεί, έχουμε απλώς πλησιάσει πολύ στο νόημα....
Ναί καί ἐμεῖς,τό ἔχουμε πιάσῃ τό ...νόημα...
Οἱ ...ἱερές ἀγελάδες κρατοῦν ἀπό πολύυυυυ παλαιά...
Ἡ Πελασγική
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου