Victoria Slyaktina
Τα χαρακτηριστικά των δραστηριοτήτων των μη κυβερνητικών οργανώσεων στον τομέα της προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Οι σύγχρονες ΜΚΟ ως φορείς στις διεθνείς σχέσεις
Είναι πλέον γνωστό ότι πολλές μη κυβερνητικές οργανώσεις (ΜΚΟ) διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη συλλογή και τη διάδοση στοιχείων σχετικά με εικαζόμενες παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και οργανισμοί όπως τα Ηνωμένα Έθνη βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε δεδομένα για παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που παρέχονται από ΜΚΟ. Είναι επίσης γνωστό ότι ένας μεγάλος αριθμός ΜΚΟ εκτελεί πολλές λειτουργίες για λογαριασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών. Το γεγονός ότι οι ΜΚΟ συμβάλλουν επίσης -και συχνά πολύ σημαντικά- στην ανάπτυξη των κανόνων για τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι μια πτυχή της δραστηριότητας των ΜΚΟ που συνήθως παραβλέπεται.
Οι διεθνείς σχέσεις, και ιδιαίτερα η διαδικασία σύναψης συνθηκών, ήταν παραδοσιακά ο προνομιακός τομέας των κυβερνήσεων ως εκπροσώπων των εθνικών κρατών. Οι κυβερνήσεις είναι οι κύριοι παράγοντες. Ο όρος «μη κυβερνητικές οργανώσεις» υπονοεί ότι είναι μόνο δευτερεύουσες ή βοηθητικές οργανώσεις. Ωστόσο, αυτοί οι οργανισμοί συχνά εκφράζουν αξίες και ενδιαφέροντα κοινά για την ανθρωπότητα στο σύνολό της. Αν και τα κράτη παραμένουν οι κύριοι νομοθετικοί φορείς, πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τη βούληση διαφόρων δημοκρατικών, αντιπολεμικών και αντιπυρηνικών κινημάτων.
Βασικές μέθοδοι και μηχανισμοί δραστηριότητας
Η συμμετοχή των ΜΚΟ στη διαδικασία καθορισμού κανόνων για τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι γενικά ένα πρόσφατο φαινόμενο. Ωστόσο, υπάρχουν ΜΚΟ που συμμετέχουν ενεργά εδώ και πολύ καιρό σε διεθνείς εκστρατείες κατά της δουλείας, της εμπορίας γυναικών και παιδιών. Οι ΜΚΟ έχουν δημιουργήσει ένα ευνοϊκό κλίμα για τη σύναψη διεθνών συμβάσεων σε αυτούς τους τομείς.
Για παράδειγμα, ένας αξιοσέβαστος μη κυβερνητικός οργανισμός, η Διεθνής Επιτροπή του Ερυθρού Σταυρού, έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη προτύπων στο διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο. Παραδείγματα περιλαμβάνουν τη Σύμβαση της Γενεύης του 1864 για την Προστασία των Θυμάτων Πολέμου, τα Πρωτόκολλα του 1977 επιπλέον των Συμβάσεων της Γενεύης του 1949. Η Διεθνής Ένωση Εργατικού Δικαίου ξεκίνησε τις Διεθνείς Συμβάσεις Εργασίας της Βέρνης το 1905, το 1906 και το 1913, οι οποίες ήταν οι πρόδρομοι πολλών συμβάσεων που εγκρίθηκαν τα μετέπειτα χρόνια από τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας.
Τα Ηνωμένα Έθνη επινόησαν για πρώτη φορά τον όρο «ΜΚΟ» μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι ΜΚΟ αναγνωρίστηκαν για πρώτη φορά επίσημα στο διεθνές δίκαιο το 1945 με την έγκριση του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών , ο οποίος αναφέρεται στους «μη κυβερνητικούς οργανισμούς» στο άρθρο 71. Αυτή η συμφωνία εισήγαγε μια ενημερωμένη τυποποιημένη μορφή συνεργασίας μεταξύ των παραγόντων της διεθνούς κοινωνίας. Ωστόσο, «η αναγνώριση της ύπαρξής τους έχει περιορισμένο μόνο αποτέλεσμα και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί ισοδύναμη με νομικό καθεστώς». Γενικά, παρά την ασάφεια του όρου, τα Ηνωμένα Έθνη δημιούργησαν έναν όρο για τους δημόσιους συμβούλους τους, ο οποίος στη συνέχεια βρήκε ευρεία χρήση.
Όσον αφορά την πραγματική ανάπτυξη των διεθνών προτύπων, οι ΜΚΟ επιλέγουν να ακολουθούν διαφορετικές πρακτικές και διαδικασίες, ανάλογα με τους κανόνες που εφαρμόζουν τα διεθνή φόρουμ, τη δεκτικότητα αυτών των φόρουμ στη συμβολή των ΜΚΟ και το είδος της σχέσης και της εγγύτητας των ΜΚΟ με τις διεθνείς γραμματείες και κυβερνητικούς αντιπροσώπους.
Υπάρχουν επίσης πολλές περιπτώσεις όπου οι ΜΚΟ παράγουν πλήρη κείμενα διεθνών πράξεων για θέματα που τους ενδιαφέρουν ιδιαίτερα. Ένα παράδειγμα είναι οι Αρχές Ιατρικής Δεοντολογίας, που αναπτύχθηκαν αρχικά από το Συμβούλιο Διεθνών Οργανισμών Ιατρικών Επιστημών (CIOMS) και τελικά εγκρίθηκαν από τη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών.
Νομικό καθεστώς των ΜΚΟ
Οι ΜΚΟ γίνονται πιο ενεργές και αποτελεσματικές στο έργο τους για τη θέσπιση προτύπων στον τομέα της προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Στο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών και άλλων διεθνών οργανισμών, ορισμένες δεξιότητες και ιδιότητες είναι πολύ σημαντικές, αν όχι απαραίτητες, για να επηρεάσουν τις ΜΚΟ που επιδιώκουν επίσης να επηρεάσουν τις κυβερνήσεις και τα κοινοβούλια ώστε να κερδίσουν την αποδοχή των διεθνών συνθηκών για τα ανθρώπινα δικαιώματα μέσω της επικύρωσης ή της προσχώρησης . Αυτές οι δραστηριότητες είναι σημαντικές ως αντίβαρο στην ακινησία και τον λήθαργο που χαρακτηρίζει πολλές εθνικές και διεθνείς γραφειοκρατίες.
Από τη νομική σκοπιά των διεθνών σχέσεων, οι ΜΚΟ φαίνεται να παραμένουν «άγνωστη γη». Μια ιστορική ανάλυση της αντίληψης των ΜΚΟ στο διεθνές δίκαιο δείχνει ότι το ζήτημα της διεθνούς νομικής προσωπικότητας των ΜΚΟ δεν έχει ακόμη απαντηθεί επαρκώς. Παραδόξως, ενώ τα κράτη συμπεριλαμβάνουν όλο και περισσότερο τις ΜΚΟ στις δομές και τις διαδικασίες παγκόσμιας διακυβέρνησης, παραμένει ασαφές τι τις χαρακτηρίζει και τι καθεστώς έχουν επίσημα σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο. Μολονότι τα κράτη χαιρετίζουν τη συμβολή των ΜΚΟ στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και έχουν αναγνωρίσει συγκεκριμένα τις «ιδιωτικές ενώσεις» σε εθνικό επίπεδο, δεν έχουν ακόμη συμφωνήσει σε ένα πρότυπο για τις ΜΚΟ που εργάζονται στον διακρατικό τομέα.
Μια ανάλυση κανόνων και κανονισμών τον περασμένο αιώνα έδειξε ότι το διεθνές δίκαιο σχετικά με το καθεστώς των ΜΚΟ παραμένει σε σημαντικό βαθμό ανεπαρκώς ανεπτυγμένο. Τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των ΜΚΟ βάσει του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών δεν έχουν καθοριστεί επαρκώς. Έχει γίνει μεγαλύτερη προσπάθεια για τη ρύθμιση της σχέσης μεταξύ ΜΚΟ και άλλων οντοτήτων όπως τα Ηνωμένα Έθνη παρά για τον καθορισμό προτύπων για τις ΜΚΟ.
Έτσι, ενώ οι ΜΚΟ εμπλέκονται ολοένα και περισσότερο στην προώθηση διεθνών νομικών προτύπων σε μια σειρά ζητημάτων, το καθεστώς των ΜΚΟ στο διεθνές δίκαιο δεν έχει ακόμη βελτιωθεί. Δεδομένου του αυξανόμενου αριθμού ΜΚΟ που εμπλέκονται στις διεθνείς υποθέσεις και του μεταβαλλόμενου ρόλου που διαδραματίζουν στις διαδικασίες διαπραγμάτευσης, προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι εξακολουθεί να είναι ασαφές πώς να χαρακτηρίζονται οι ΜΚΟ με νομικούς όρους. Οι ΜΚΟ συχνά καλούνται να συμμετάσχουν στον τομέα της προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, επειδή θεωρούνται οργανώσεις που εκπροσωπούν την κοινωνία των πολιτών και, επομένως, η συμμετοχή τους ερμηνεύεται ως νομιμοποίηση ή εκδημοκρατισμός της όλης διαδικασίας. Δεδομένου ότι, ωστόσο, ορισμένα κράτη εκμεταλλεύονται αυτήν την κατάσταση και επιλέγουν, διορίζουν ή υποστηρίζουν συγκεκριμένες φιλοκυβερνητικές ΜΚΟ, Η ανάγκη για πιο ενδελεχή νομική ρύθμιση αυτών των οργανισμών στα διεθνή πρότυπα γίνεται ολοένα και πιο σημαντική. Επιπλέον, είναι προς το συμφέρον των ΜΚΟ να διατηρήσουν την εικόνα τους «καθαρή», διαφορετικά θα μπορούσε να τεθεί υπό αμφισβήτηση η αντιπροσωπευτικότητα των ΜΚΟ -και επομένως ο λόγος ύπαρξής τους.
Μετάφραση Costantino Ceoldo geopolitika-ru
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου