Εάν ο Ερντογάν επανεκλεγεί τον επόμενο μήνα, πολλοί αναπόφευκτα θα αναρωτηθούν «ποιος φταίει γι' αυτό» και «τι ακολουθεί;»
Υπάρχουν
ένταση και συχνά έντονες διαφορές μεταξύ των παρατηρητών της Τουρκίας
σχετικά με το αποτέλεσμα των προεδρικών εκλογών που είναι προ των πυλών
στις 14 Μαΐου. Οι άνθρωποι είναι πεπεισμένοι ότι ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν
σίγουρα θα κερδίσει ή θα χάσει με μεγάλη διαφορά. Και οι δύο πλευρές
αναφέρουν σχετικά συναρπαστικές αφηγήσεις για τη θέση τους που
βασίζονται σε μυριάδες επεξηγηματικούς παράγοντες: την εμπειρία τους ως
δημοσιογράφων ή μελετητών ή, με βάση τις αναφορές σε δημοσκοπήσεις, την
οικονομική κατάσταση της χώρας.
Η
αλήθεια είναι, σε αυτό το σημείο του ημερολογίου, είναι ένα παιχνίδι
εικασιών. Από την πλευρά μου, προβλέπω ότι ο Ερντογάν έχει περισσότερες
πιθανότητες να παραμείνει στην εξουσία για τρίτη πενταετή θητεία από
ό,τι έχει ο υποψήφιος της αντιπολίτευσης Kemal Kilicdaroglu. Προσπάθησα
να εξηγήσω το σκεπτικό μου σε άλλα άρθρα γνώμης και συνεντεύξεις. Σε
αυτό το σημείο, ωστόσο, αξίζει να αναλογιστούμε, εάν η πρόβλεψή μου θα
πραγματοποιηθεί, ποιος ή ποιοι παράγοντες θα ευθύνονται για την παραμονή
του Ερντογάν στην εξουσία;
Αρχικά,
υπάρχει το πιο προφανές στοιχείο: οι ίδιοι οι Τούρκοι ψηφοφόροι. Σε
περίπτωση που ο Ερντογάν σημειώσει μια νόμιμη νίκη, πολλά από αυτά θα
μπορούσαν να αποδοθούν στις απαιτήσεις των ψηφοφόρων. Η πλειοψηφία των
Τούρκων που προσέρχονται στις κάλπες στις 14 Μαΐου δεν θα δώσουν
προτεραιότητα στο κράτος δικαίου, τη δημοκρατία και άλλα ζητήματα
διακυβέρνησης ως κορυφαία προτεραιότητά τους. Αν το έκαναν, δεν θα
βλέπαμε τον Ερντογάν να φθάνει στις δημοσκοπήσεις στο 40%. Αντίθετα, οι
ψηφοφόροι παρακινούνται κυρίως από την επιθυμία τους να αντισταθμίσουν:
“στην ψηφοφορία, ποιος πιστεύω ότι θα φροντίσει τα οικονομικά μου
συμφέροντα;” Για να αντιμετωπίσει αυτό το κίνητρο, ο Ερντογάν άνοιξε τις
νομισματικές κρουνούς τις τελευταίες εβδομάδες: μπόνους για τους
συνταξιούχους, δωρεάν φυσικό αέριο στα νοικοκυριά και αυξήσεις στον
κατώτατο μισθό. Το πρόβλημα του Κιλιτσντάρογλου εδώ είναι ότι δεν είναι
σε θέση να πείσει τους ψηφοφόρους ότι μπορεί να αποδώσει καλύτερα σε
θέματα της τσέπης τους από τον Ερντογάν—ο τελευταίος είναι ήδη σε θέση
να το κάνει και έτσι να δελεάσει τους ψηφοφόρους. Ελέγχει τους κρατικούς
πόρους, που ήδη χρησιμοποιούνται για την εξαγορά των ψήφων των πολιτών.
Αντίθετα,
Γάλλοι και Ισραηλινοί πολίτες βγήκαν πρόσφατα στους δρόμους,
διαμαρτυρόμενοι για ζητήματα διακυβέρνησης που θεωρούν ότι απειλούν την
ίδια τη βιωσιμότητα του δημοκρατικού τους μέλλοντος. Στη Γαλλία, κυρίως
λόγω του μη διαβουλευτικού τρόπου με τον οποίο αυξήθηκε η ηλικία
συνταξιοδότησης, οι ψηφοφόροι απαιτούν λογοδοσία της κυβέρνησης. Στο
Ισραήλ, σε πείσμα της προσπάθειας της κυβέρνησης να περιορίσει τη
δικαστική ανεξαρτησία, οι πολίτες συμμετείχαν σε μαζικές διαδηλώσεις.
Και στις δύο περιπτώσεις, οι ψηφοφόροι παρακινούνται από ζητήματα
δημοκρατικής διακυβέρνησης. Εάν ένας σημαντικός αριθμός Τούρκων
προσπαθούσε να αναπαράγει αυτά τα δύο παραδείγματα, η κυβέρνηση Ερντογάν
πιθανότατα θα χρησιμοποιούσε ωμή βία για να καταστείλει τέτοιες
προκλήσεις, όπως φάνηκε κατά τις διαδηλώσεις στο πάρκο Γκεζί το 2013.
Συνδεδεμένη
με τα αιτήματα των ψηφοφόρων είναι η κύρια αντιπολίτευση, η «Εθνική
Συμμαχία» – τα έξι κόμματα της αντιπολίτευσης που πήραν την απόφαση να
προτείνουν τον Κεμάλ Κιλιτσντάρογλου ως υποψήφιο. Δυστυχώς, μπορεί
κανείς να παρατηρήσει ότι, εξαρχής, αυτό το αντιπολιτευόμενο μπλοκ δεν
έδωσε ποτέ προτεραιότητα σε ζητήματα κράτους δικαίου και δημοκρατικής
διακυβέρνησης πέρα από τη ρητορική. Αντίθετα, έχει επικεντρωθεί στον
διαμοιρασμό των πολιτικών λαφύρων. Η διαδικασία απόφασης για το ποιος θα
ήταν ο προεδρικός υποψήφιος της συμμαχίας, για παράδειγμα, μετατράπηκε
σε μια δυσλειτουργική διαμάχη και παραλίγο να διαλύσει τη συμμαχία.
Δεδομένου ότι η κύρια προεκλογική υπόσχεση της συμμαχίας είναι να
επιστρέψει η Τουρκία σε ένα κοινοβουλευτικό σύστημα διακυβέρνησης (που
θα στερούσε τις εξουσίες και τη θέση της προεδρίας), αναρωτιέται κανείς
γιατί οι ηγέτες της συμμαχίας πολέμησαν τόσο σκληρά για το ποιος θα
είναι ο προεδρικός υποψήφιος. Εάν ο στόχος ήταν να νικηθεί ο Ερντογάν
και να αποκατασταθεί το κράτος δικαίου και η δημοκρατική διακυβέρνηση
στην Τουρκία, οι αριθμοί υποδηλώνουν ότι ο διορισμός του δημάρχου της
Κωνσταντινούπολης Εκρεμ Ιμάμογλου θα ήταν η καλύτερη επιλογή. Αντίθετα, η
επιμονή του Kilicdaroglu να είναι ο υποψήφιος αποκαλύπτει τα όρια των
δημοκρατικών προτεραιοτήτων της αντιπολίτευσης. Η έντονη αντιπαλότητα
για την ανάδειξη του προεδρικού υποψηφίου έχει αντικατοπτριστεί στις
συζητήσεις για τον καθορισμό της λίστας των υποψηφίων βουλευτών. Μέχρι
την προθεσμία της 12ης Απριλίου (όταν όλα τα κόμματα έπρεπε να υποβάλουν
τις λίστες υποψηφίων για βουλευτές), η έντονη διαπραγμάτευση για το
ποιο κόμμα της συμμαχίας θα διέθετε πόσες έδρες ήταν στο επίκεντρο της
προσοχής. Αυτό βασικά σηματοδότησε στους ψηφοφόρους ένα πράγμα στο οποίο
είναι ήδη σχετικά συνηθισμένοι: οι πολιτικοί και τα πολιτικά κόμματα
ενδιαφέρονται μόνο να εξασφαλίσουν τις θέσεις τους στην κυβέρνηση.
Λάβετε
υπόψη ότι υπάρχουν δύο ανεξάρτητοι υποψήφιοι, που μειώνουν την ψήφο της
αντιπολίτευσης και τις πιθανότητες να νικηθεί ο Ερντογάν απο τον πρώτο
γύρο της ψηφοφορίας. Το πιο σημαντικό, ωστόσο, είναι ότι οι
υποψηφιότητες του Μουχαρέμ Ιντζέ -ο οποίος αντιμετώπισε θλιβερά τον
Ερντογάν το 2018 και απέτυχε- και του Σινάν Ογκάν θεωρούνται ευρέως ως
οπορτουνιστικές, υποκινούμενες από τον Ερντογάν για να αμαυρώσουν και να
διχάσουν το στρατόπεδο της αντιπολίτευσης.
Σε
τελική ανάλυση, υποθέτοντας μια νίκη του Ερντογάν, οι ψηφοφόροι θα
απογοητευτούν σοβαρά από τις πολιτικές ελίτ της αντιπολίτευσης που
έκαναν ό,τι καλύτερο μπορούσαν για να μην νικήσουν τον Ερντογάν. Σε
περίπτωση που ο Κιλιτσντάρογλου χάσει, μεγάλο μέρος της ευθύνης θα
αποδοθεί στην άτονη υποψηφιότητά του.
Φυσικά,
κανένας από αυτούς τους επεξηγηματικούς παράγοντες δεν εξετάζει το
ενδεχόμενο αρνητικών και επιθετικών παιχνιδιών που μπορεί να καθορίσουν
ποιος θα κερδίσει τελικά την προεδρία. Υπάρχει μια σοβαρή πιθανότητα να
χρησιμοποιηθούν αντιδημοκρατικά μέσα από τον Ερντογάν και/ή τους
κρατικούς θεσμούς για να εξασφαλίσουν μια τρίτη θητεία για τον
μακροβιότερο ηγέτη της χώρας. Από πολλές απόψεις αυτό είναι ήδη εμφανές:
το Ανώτατο Εκλογικό Συμβούλιο έχει ήδη αποδεχθεί την αντισυνταγματική
υποψηφιότητα του Ερντογάν για να θέσει υποψηφιότητα για πρόεδρος.
Επιπλέον, υπάρχουν ελάχιστες ελευθερίες του Τύπου και πρόσβαση στα μέσα
ενημέρωσης που δεν είναι ήδη αποκλειστικά υπέρ του Ερντογάν.
Μια
τρίτη θητεία για τον Ερντογάν πιθανότατα θα περιορίσει ό,τι απομένει
από την παραπαίουσα δημοκρατία της Τουρκίας. Ο Ερντογάν πιθανότατα θα
χρησιμοποιήσει αυτή την ευκαιρία για να πατάξει τις ελάχιστες
επικριτικές φωνές που έχουν απομείνει στα μέσα ενημέρωσης και το δημόσιο
χώρο της χώρας, ενώ ταυτόχρονα θα προσπαθήσει να γυρίσει μια νέα σελίδα
με τους συμμάχους της χώρας στη Δύση. Με όποιο μέσο και αν είναι σε
θέση ο Ερντογάν να εξασφαλίσει τη νίκη, τόσο η Ουάσιγκτον όσο και η
Ευρώπη πιθανότατα θα επιλέξουν να παραμείνουν σιωπηλοί και να βρουν
νέους τρόπους να συνεργαστούν μαζί του, με βάση τα αντίστοιχα συμφέροντά
τους. Εάν η επανεκλογή του θεωρηθεί παράνομη, μην περιμένετε από τη
Δύση να το επικαλεστεί αυτό. Μια νέα θητεία Ερντοάν πιθανότατα θα
οδηγήσει σε παλιούς τρόπους εύρεσης μονοπατιών για να την φιλοξενήσουν.
*Ο
Sinan Ciddi είναι ανώτερος συνεργάτης στο Ίδρυμα για την Υπεράσπιση των
Δημοκρατιών, όπου συνεισφέρει στο Πρόγραμμα του FDD για την Τουρκία και
στο Κέντρο Στρατιωτικής και Πολιτικής Ισχύος. Ακολουθήστε τον Sinan στο
Twitter @SinanCiddi. Το FDD είναι ένα μη κομματικό ερευνητικό
ινστιτούτο που εστιάζει στην εθνική ασφάλεια και την εξωτερική πολιτική.
National Interest απόδοση anixneuseis.gr
Πηγή: https://i-epikaira.blogspot.com/2023/04/national-interest.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου