Από τον Robert Steuckers
Ο Jean Mabire, μου λένε, γοητεύτηκε από τους «αφυπνιστές του λαού», Grundvigt, Petöfi, Pearse κ.λπ. Από τον ηγούμενο Cyriel Verschaeve αλλά και από τη βιεννέζικη εβραϊκή φιγούρα Theodor Herzl που ξεκίνησε την ιδέα της επιστροφής σε μια γη για τους εβραϊκούς πληθυσμούς της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και, αρχικά, δεν ήταν απαραίτητα η Παλαιστίνη τότε υπό οθωμανική διοίκηση. Ας εξετάσουμε πρώτα το πλαίσιο στο οποίο εξελίχθηκε ο Herzl στη Βιέννη στα τέλη του19ου αιώνα: πρώτα απ 'όλα, είναι το περίφημο «κίνημα των εθνοτήτων» που έχει εμψυχώσει όλη την Ευρώπη μετά την κατάρρευση των σχεδίων του Ναπολέοντα μετά την καταστροφική εκστρατεία στη Ρωσία και τη μάχη του Βατερλώ.
Ο Moses Hess, γεννημένος στη Βόννη το 1812, ήταν αρχικά συνοδοιπόρος του Καρλ Μαρξ και του Φρίντριχ Ένγκελς, συνοδεύοντάς τους στις εξορίες τους στις Βρυξέλλες και στη συνέχεια στο Παρίσι. Ήταν ένας θεωρητικός του σοσιαλισμού, ο οποίος ωστόσο κατέληξε να επικρίνει τη μαρξική ιδέα της «ταξικής πάλης» για να την αντικαταστήσει με την «πάλη των λαών» ή ακόμα και την «πάλη των φυλών». Ο Hess, γνωρίζοντας ότι οι εβραϊκοί πληθυσμοί δεν θα γίνονταν ποτέ πλήρως αποδεκτοί στην Ευρώπη, θεωρητικοποίησε έναν σοσιαλισμό, που δεν θα βασιζόταν πλέον στις συνήθεις επαναστατικές ιδέες, αλλά σε επιστημονικά, βιολογικά θεμέλια, τα οποία οδήγησαν στην απόρριψη του οικουμενισμού, ο οποίος ήταν αδύνατο να βρεθεί αν κάποιος υιοθετούσε μια επιστημονική προσέγγιση, και να διερευνήσει τις πραγματικές, απτές, συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες κάθε πληθυσμού. Για τους Εβραίους αναγνώστες του, αυτή η προσφυγή σε εθνοτικές (ή εθνο-θρησκευτικές) ιδιαιτερότητες συνεπάγεται μια εκ νέου εμβάπτιση στον παραδοσιακό Ιουδαϊσμό. Ωστόσο, ο Hess θα αναπτύξει ένα πιο περίπλοκο σύστημα σκέψης: ο Ιουδαϊσμός είναι μια (βιολογική) «εθνικότητα» πριν γίνει θρησκεία. το μοντέλο που έπρεπε να ακολουθηθεί ήταν αυτό του ιταλικού Risorgimento του Mazzini, επειδή η ιταλική ενοποίηση επιβεβαίωσε την υπεροχή της εθνικότητας έναντι των κρατικών οντοτήτων που θεωρούσε ξεπερασμένες, επειδή κυριαρχούνταν από ξένους ή από δυναστείες. Σύμφωνα με τον Hess, ο πρωτοποριακός Ιουδαϊσμός θα συνδύαζε τον (εθνικό) σοσιαλισμό με τη φιλοδοξία να οικοδομήσουν ένα δικό τους κράτος «στη γη των πατέρων» και, εν τω μεταξύ, οι Εβραίοι θα μπορούσαν, αν ήθελαν, να καταφύγουν στη θρησκευτική ορθοδοξία προκειμένου να διατηρήσουν τη βαθιά τους ταυτότητα, απορρίπτοντας παράλληλα τον «μεταρρυθμιστικό ιουδαϊσμό» και τον φιλελευθερισμό, που συνδέονται με τα αιθέρια ιδανικά του Διαφωτισμού.
Ο Leon Pinsker, γεννημένος το 1821 στη ρωσική Πολωνία, ήταν γιατρός στο επάγγελμα. Η πνευματική του δέσμευση επηρεάστηκε βαθιά από τον ρωσικό αντισημιτισμό πογκρόμ που ήταν ανεξέλεγκτος τον19ο αιώνα, ειδικά μετά την απόπειρα που κόστισε τη ζωή του τσάρου Αλέξανδρου Β', χειραφετητή των αγροτών και κατακτητή της Κεντρικής Ασίας. Η βία των πογκρόμ και της ιουδαιοφοβίας (την οποία αντιλαμβανόταν ως κληρονομική ψυχική ασθένεια, αισθητή σε όλη την Ευρώπη και όχι μόνο στη Ρωσία) τον οδήγησε να απορρίψει τον αφομοιωτικό και ανθρωπιστικό Ιουδαϊσμό του φιλελεύθερου κινήματος Haskala υπέρ ενός «αυτοχειραφετητικού» οράματος που θα απαιτούσε την έλευση ενός «εβραϊκού κράτους» κάπου στον κόσμο. Οι ιδέες του βρήκαν ένα κέντρο, στη Ρουμανία και την Οδησσό, το οποίο τις συζήτησε και προσπάθησε να τις προωθήσει στο μυαλό των ανθρώπων, το Chovevei Zion ή Chibbat Zion που εντάχθηκε στα «Σιωνιστικά Συνέδρια» που ξεκίνησε ο Herzl και διαλύθηκε από τους Μπολσεβίκους μόλις ήρθαν στην εξουσία.
Αυτές είναι οι κύριες ρίζες του Σιωνισμού (υπάρχουν και άλλες) πριν από την είσοδο στη σκηνή του χαρακτήρα που μας ενδιαφέρει σήμερα. Οι φιλοδοξίες του νεαρού Theodor Herzl ήταν, στην αρχή, να γίνει "Γερμανός συγγραφέας", συγγραφέας δημοφιλών έργων. Κατέβαλε μεγάλες προσπάθειες για να προωθήσει τα έργα του και να τα παρουσιάσει σε γερμανικά και αυστριακά θέατρα: γνώρισε πολύ περιορισμένη επιτυχία. Μετακόμισε στη Γαλλία το 1891, όπου εργάστηκε ως ανταποκριτής στο Παρίσι για τη βιεννέζικη εφημερίδα Die Neue Freie Presse. Αλλά το κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο, το οποίο παρατήρησε στη γαλλική πρωτεύουσα ως πολιτικός δημοσιογράφος, τον ανάγκασε να αναλογιστεί την εβραϊκότητά του: το 1892, ο μαρκήσιος de Morès, κατά τη διάρκεια μιας αντισημιτικής συνάντησης, «απαίτησε την απέλαση των Rothschild από την Τράπεζα της Γαλλίας» και «την απαγόρευση των ξένων και των Εβραίων από το γαλλικό έδαφος». Την ίδια στιγμή, η εφημερίδα La libre parole του Edouard Drumont, που ξεκίνησε το 1892, δημοσίευσε μια σειρά άρθρων, υπογεγραμμένα "Lamasse", καταγγέλλοντας την "εβραϊκή επιρροή στο στρατό". Ο Drumont προκλήθηκε σε μονομαχία και τραυματίστηκε. Για να τον εκδικηθεί, ο μαρκήσιος ντε Μορές προκαλεί τον αντίπαλο μάρτυρα, τον λοχαγό Αρμάν Μάγιερ, ο οποίος θα τραυματιστεί θανάσιμα κατά τη διάρκεια της μονομαχίας. Αυτές ήταν οι προϋποθέσεις της υπόθεσης Dreyfus. Ο υπουργός Πολέμου, Charles de Freycinet, στηλίτευσε την επιθυμία των αντισημιτών να στρέψουν τους αξιωματικούς ο ένας εναντίον του άλλου για θρησκευτικούς λόγους. Αλλά οι νουθεσίες του υπουργού δεν μείωσαν την αντισημιτική τοξικότητα που συγκλόνισε τη Γαλλία εκείνη την εποχή. Ο Drumont διπλασίασε τον ζήλο του, κατηγορώντας τους βουλευτές ότι δωροδοκήθηκαν από τον Alphonse de Rothschild. Ο ριζοσπάστης βουλευτής Auguste Burdeau τον πήγε στο δικαστήριο και ήταν ο Theodor Herzl που κάλυψε τη δίκη για τη βιεννέζικη εφημερίδα του. Στη συνέχεια, την ίδια χρονιά, η δίκη για το σκάνδαλο του Παναμά ξύπνησε για άλλη μια φορά (αντισημιτικά) πάθη: η «Εταιρεία της Διώρυγας του Παναμά» είχε χρεοκοπήσει παρά το κύρος του Ferdinand de Lesseps (αρχιτέκτονα της Διώρυγας του Σουέζ). Ο μηχανικός και ο γιος του κλήθηκαν ενώπιον των δικαστηρίων του Παρισιού, όπως και οι χρηματοδότες Jacques de Reinach και Cornelius Herz (πολιτογραφημένος Αμερικανός). Και οι δύο τραπεζίτες είναι εβραϊκής πίστης. Ο Herzl παρακολούθησε τη δίκη για λογαριασμό της εφημερίδας του. Ο Drumont κατήγγειλε τη διαφθορά πολλών βουλευτών. Εδώ είναι που όλα θα αλλάξουν: Ο Herzl σημειώνει ότι αν και κανένας από τους διευθυντές της Εταιρείας δεν είναι Εβραίος, η παρουσία των δύο τραπεζιτών της μωσαϊκής πίστης προκαλεί την οργή των εξαπατημένων μετόχων και των μαζών.
Έτσι συνειδητοποίησε την εβραϊκότητά του και σταδιακά εγκατέλειψε τις αφομοιωτικές απόψεις του, οι οποίες ήταν ειδικές για τους φιλελεύθερους Εβραίους. Ωστόσο, δίστασε να αλλαξοπιστήσει, ο ίδιος και τα παιδιά του, για να ξεφύγει από την αντισημιτική εκδικητικότητα. Αλλά δεν έκανε το μεγάλο βήμα: «Θα προσβάλω τον πατέρα μου με αυτό» και «δεν πρέπει κανείς να εγκαταλείψει τον Ιουδαϊσμό όταν δέχεται επίθεση». Η ολική μετατροπή είναι αδύνατη, σημειώνει. Ο Drumont ήταν έτσι κατά κάποιο τρόπο το έναυσμα αυτού του σιωνιστικού κινήματος που τελικά θα πετύχαινε, ο προηγούμενος σιωνισμός, στα σπάργανα, ήταν μόνο ένα διανοητικό παιχνίδι, ειδικά για λίγους εγγράμματους ονειροπόλους που οι απλοί Εβραίοι, τόσο στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη όσο και στη Γαλλία ή αλλού στη Δύση, μετά βίας καταλάβαιναν. Στο φυλλάδιο του Drumont, Le Testament d'un antisémite (1891), και σε αυτό του Boulangist Gabriel Terrail (ψευδώνυμο "Mermeix"), Les antisémites en France, ο Herzl πιστεύει ότι είναι απαραίτητο να δοθεί μια απάντηση και, ταυτόχρονα, να βρεθεί μια πρωτότυπη λύση στον αντισημιτισμό που διαδίδουν στο κοινό. Ο Herzl πιστεύει, μετά από προσεκτική ανάγνωση του γαλλικού αντισημιτικού Τύπου, ότι οι κατακλυσμοί που μπορεί να προκαλέσει ο αντισημιτισμός θα είναι τελικά μια «σκληρή αλλά καλή δοκιμασία».
Τον Ιανουάριο του 1893, η Regina Friedlander ζήτησε από τον Herzl να διευθύνει την εφημερίδα Das Freie Blatt, το όργανο της Αυστριακής Ένωσης κατά του Αντισημιτισμού. Ωστόσο, αρνήθηκε αυτή την προσφορά επειδή, γράφει ο βιογράφος του Rozenblum (βλ. παρακάτω), «δεν πίστευε στην αποτελεσματικότητα των αιώνιων διαμαρτυριών ενάντια στα αντισημιτικά ξεσπάσματα». Τι να κάνετε τότε; Για να συγχωνευτείτε με τους ανθρώπους μέσω μετατροπής; Η ιδέα τον ενθάρρυνε για μια στιγμή. Με τον βαρόνο Leitenberger, της Αυστριακής Ένωσης κατά του Αντισημιτισμού, επινόησε ένα σχέδιο για να πάει στον Πάπα και να του ζητήσει να βοηθήσει τους Εβραίους ενάντια στην οργή που τους ακολουθούσε παντού, σε αντάλλαγμα για την έναρξη ενός τεράστιου σχεδίου σε όλες τις εβραϊκές κοινότητες για να ωθήσει τους Εβραίους να ασπαστούν τον Χριστιανισμό.
Τα γεγονότα, τα οποία διαδέχονται το ένα το άλλο με ξέφρενο ρυθμό, τον αποσπούν περαιτέρω από το σιωνιστικό σχέδιο που μηρυκάζει στις ώρες εκτός αιχμής του. Έτσι, στο τέλος του καλοκαιριού του 1894, αφού κάλυψε τη δίκη του Ιταλού αναρχικού Sante Caserio που είχε μαχαιρώσει μέχρι θανάτου τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Sadi Carnot, επέστρεψε στη Βιέννη για διακοπές λίγων εβδομάδων. Στην πρωτεύουσα της Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας, ο αντισημιτισμός είναι επίσης δημοφιλής: ο δήμαρχος της πόλης, Karl Lüger, είχε σερφάρει στην λανθάνουσα ιουδαιοφοβία του βιεννέζικου λαού, πυροδοτώντας, στον απόηχο, μια σειρά περιστατικών και εχθρικών επιθέσεων εναντίον εβραϊκών προσωπικοτήτων, συμπεριλαμβανομένου του Nothnagel, προέδρου της Ένωσης κατά του Αντισημιτισμού. Ο Lüger, ο οποίος ήταν ο συνήγορος των φτωχών στην αρχή της καριέρας του, είχε εκλεγεί δήμαρχος της Βιέννης τρεις φορές χωρίς να λάβει την έγκριση του αυτοκράτορα. Υπό την πίεση του Πάπα Λέοντα XIII, ο Lüger, ο οποίος αυτοπροσδιορίστηκε ως «χριστιανοκοινωνικός», κατέληξε να διοριστεί δήμαρχος της αυστριακής πρωτεύουσας, την οποία κυβέρνησε με αριστοτεχνικό χέρι, ενώ ξεκίνησε μεγαλεπήβολα πολεοδομικά έργα που πραγματοποιήθηκαν μόνο εν μέρει, επειδή ο Μεγάλος Πόλεμος υποβίβασε την αυτοκρατορική μητρόπολη στην τάξη της πρωτεύουσας ενός μικρού μεσόγειου αλπικού κράτους. Ένας δεδηλωμένος αντισημίτης που στηλίτευε τους τραπεζίτες, τους εξαθλιωμένους Εβραίους μετανάστες από τα γκέτο του σλαβικού κόσμου και τους δημοσιογράφους που επέκριναν τις πολιτικές του (με την ετικέτα "inkwell Jews" / "Tintenjuden"), ο Lüger είχε τέλεια και μακιαβελική επίγνωση της σημασίας των ομιλιών του: αντιλαμβανόταν τον αντισημιτισμό ως ένα εξαιρετικό εκλογικό εφαλτήριο, ως μια αποτελεσματική στρατηγική αναταραχής και ως ένα "άθλημα αγαπητό από τον λαό" ("Pöbelsport").
Η διπλή εμπειρία του Herzl, του Παριζιάνου και του Βιεννέζου, επιβεβαιώνει τα συναισθήματα και τις ανησυχίες του. Αυτό τον οδήγησε να ξεκινήσει μια μακρά δημοσιογραφική έρευνα για την ιστορία των εβραϊκών κοινοτήτων στη Ρωσία, τη Γαλικία (μια αυστροουγγρική επαρχία εκείνη την εποχή), τη Βοημία και την Ουγγαρία. Συμπέρασμα: «Οι Εβραίοι έχουν εγκαταλείψει υλικά το γκέτο, αλλά η περίφραξή του συνεχίζει να κλείνει το μυαλό τους. Το γκέτο δεν υπάρχει πια, αλλά παραμένει στο μυαλό των ανθρώπων». Προσπάθησε να ξεκινήσει ένα νέο έργο, με τον εύστοχο τίτλο Το γκέτο, το οποίο επρόκειτο να ξεκινήσει μια «εβραϊκή πολιτική» στο μυαλό των (Εβραίων). Τα θέματα που έχουν ωριμάσει στο βασανισμένο κεφάλι του εμφανίζονται στο έργο: η ιδέα μιας προσωπικής ή συλλογικής μεταστροφής απορρίπτεται και οι χαρακτήρες εξηγούν τη σκέψη του στη φάση της βλάστησης. Έτσι, ο χαρακτήρας του ραβίνου Friedheimer εκφράζεται στο έργο: «Απολαμβάνουμε την προστασία των νόμων. Είναι αλήθεια ότι μας βλέπουν ξανά με απορία, όπως και στο παρελθόν, όταν ζούσαμε στο γκέτο, αλλά τα τείχη έχουν πέσει». Ωστόσο, ο Friedheimer υποστήριξε έναν ραβινικό και παραδοσιακό Ιουδαϊσμό και εκθείασε τις αρετές του, οι οποίες είχαν εξαφανιστεί ή τουλάχιστον αποδυναμωθεί από το μεγάλο κύμα χειραφέτησης. Ο χαρακτήρας Samuel Jacob, από την πλευρά του, αναζητά μια διαφορετική λύση, γνωρίζει ότι το γκέτο δημιούργησε «κακίες», τις οποίες αποδοκιμάζει. Ήθελε να φύγει από αυτό το γκέτο, τόσο το ορατό όσο και το αόρατο, και πέθανε σε μονομαχία, σκοτωμένος από τον αντίπαλό του, έναν Πρώσο ευγενή. Το έργο δεν άρεσε επειδή ο Herzl δεν θα έβαζε αρκετούς συμπαθητικούς εβραϊκούς χαρακτήρες σε αυτό. Το δικαιολογεί με τη σπλαχνική μισανθρωπία του.
Στη συνέχεια ήρθε η υπόθεση Dreyfus, η οποία έφερε τον γαλλικό αντισημιτισμό στο αποκορύφωμα. Η πολιτική της επαναστατικής αφομοίωσης, που γεννήθηκε το 1789, έχει αποτύχει. Για άλλη μια φορά, ήταν ο Drumont που ενίσχυσε τις πεποιθήσεις του Herzl: σε ένα άρθρο στο La libre parole, κάλεσε τους Εβραίους «να επιστρέψουν στην Ανατολή». Στο πλαίσιο αυτής της «υπόθεσης Dreyfus», ο Herzl συναντήθηκε με τον Alphonse Daudet, έναν αντισημίτη, με τον οποίο είχε ωστόσο μια φιλική συζήτηση. Ο Daudet τον απέτρεψε από το να γράψει μια έρευνα για την εβραϊκή κατάσταση, αλλά μάλλον ένα έργο που θα έμοιαζε με το Uncle Tom's Cabin. Η πρόταση χτυπά το καρφί στο κεφάλι με τον Herzl. Ως εκ τούτου, σκοπεύει να γράψει ένα βιβλίο όπου, όπως μας υπενθυμίζει ο βιογράφος του Rozenblum, «δεν θα είναι πλέον ζήτημα διέγερσης συμπόνιας αλλά δράσης», «όχι πλέον επανάληψης μιας ατομικής διαδρομής, αλλά πρότασης ενός συλλογικού σχεδίου». Για να υποστηρίξει το σχέδιό του, στράφηκε στον βαρόνο Moritz de Hirsch, έναν πλούσιο τραπεζίτη και φιλάνθρωπο που είχε κάνει την περιουσία του χρηματοδοτώντας σιδηροδρόμους στα Βαλκάνια, τη Ρωσία και την Τουρκία. Ο Hirsch χρηματοδότησε την επαγγελματική και τεχνική κατάρτιση νεαρών Εβραίων από τη Γαλικία και τη Βουκοβίνα, αργότερα από τη Ρωσία, οι οποίοι κλήθηκαν να μεταναστεύσουν στο Νέο Κόσμο, ιδιαίτερα στην Αργεντινή, για να ιδρύσουν γεωργικές αποικίες. Οι οπαδοί της κοινωνίας Hovevei Zion παρακάλεσαν για την αποστολή αυτών των νεαρών μεταναστών στην Παλαιστίνη, αλλά ο Hirsch αρνήθηκε επειδή υποψιαζόταν ότι ο Οθωμανός Σουλτάνος δεν θα ενδώσει σε τίποτα. Ο Edmond de Rothschild, από την άλλη πλευρά, χρηματοδότησε τις εβραϊκές αποικίες στην Παλαιστίνη. Ο Herzl παρατήρησε ότι οι αποικίες της Αργεντινής και της Βραζιλίας δεν προκάλεσαν μεγάλο ενθουσιασμό και ζήτησε από τον Hirsch ένα ακροατήριο για να του εξηγήσει το έργο του, επειδή «με ιδέες που είναι τόσο απλές όσο και εξαιρετικές αγγίζουν τους ανθρώπους».
Ο Herzl, μπροστά στον συνομιλητή του, δεν πήγε εκεί με το πίσω μέρος του κουταλιού. Περιέγραψε έντονα το γενναιόδωρο έργο του βαρόνου Hirsch ως «εντελώς επιβλαβές» επειδή οι δικαιούχοι της φιλανθρωπίας του ήταν μόνο «ζητιάνοι» (Schnorers) που επέζησαν στις μακρινές αποικίες τους στη Νότια Αμερική ή τον Καναδά μόνο χάρη στη γενναιοδωρία του. Η συνέντευξη με τον Hirsch αποκαλύπτει ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα του Herzl που δεν είχε εκδηλωθεί ποτέ πριν: εξύψωση. Ο μικρός θεατρικός συγγραφέας χωρίς μεγάλη επιτυχία, ο μετριοπαθής δημοσιογράφος, ο συνεσταλμένος Εβραίος που είχε σκεφτεί να αλλαξοπιστήσει για να ξεφύγει από την αντισημιτική μανία, γίνεται ο φλογερός δικηγόρος που θέλει να πείσει δισεκατομμυριούχους, διπλωμάτες και υπουργούς (ακόμη και τον Κάιζερ!) να αποδεχτούν την ιδέα μιας γενικής μετανάστευσης των Εβραίων σε μια «γη της επαγγελίας», έτσι ώστε να μην χρειάζεται πλέον να υποφέρουν από ανεξάλειπτο αντισημιτισμό. Του ήρθε η ιδέα να συγκαλέσει «ένα διεθνές εβραϊκό συνέδριο» προκειμένου να ενσταλάξει ενθουσιασμό σε έναν φοβισμένο και αποθαρρυμένο λαό. Ο Herzl θέλει να «ξυπνήσει». Σκόπευε να απευθυνθεί σε νεαρούς Εβραίους επαγγελματίες που δεν μπορούσαν να βρουν εργασία (για διάφορους λόγους, συμπεριλαμβανομένου του αντισημιτισμού) και οι οποίοι, ως εκ τούτου, είχαν πέσει σε ένα «πνευματικό προλεταριάτο»: «Με αυτούς», έγραψε ο Herzl, «θα σχηματίσω το Γενικό Επιτελείο και τα στελέχη του στρατού που προορίζονται να αναγνωρίσουν, να αναγνωρίσουν και να οικοδομήσουν τη μελλοντική χώρα».
Ήταν στο Μόναχο, στα δωμάτια του διάσημου ξενοδοχείου των τεσσάρων εποχών (όπου αργότερα θα βασιζόταν η Thule Society!), που πραγματοποιήθηκαν μακρές συζητήσεις μεταξύ του Herzl, αφενός, του ραβίνου Moritz Güdemann και του τραπεζίτη του Βερολίνου Heinrich Meyer-Cohn, αφετέρου, μετά το οποίο άρχισε να διαμορφώνεται το προγραμματικό βιβλίο του Herzl. Τόσο ο ραβίνος όσο και ο τραπεζίτης είναι πολύ σκεπτικοί και συνειδητοποιούν ότι έχουν να κάνουν με έναν ενθουσιώδη. Αλλά ο Herzl έπεισε αόριστα τον ραβίνο, ο οποίος άλλαξε γνώμη, αποτυγχάνοντας να κερδίσει τον ενθουσιασμό του τραπεζίτη του Βερολίνου. Ο ραβίνος Güdemann συμβούλεψε τότε τον Herzl να διαβάσει ένα μυθιστόρημα ενός Εβραίου ουτοπιστή, του Theodor Hertzka, ο οποίος ήταν επίσης ντόπιος της Πέστης της Ουγγαρίας. Αυτό το μυθιστόρημα έχει τίτλο Eine Reise nach Freiland ("Ταξίδι στη χώρα της ελευθερίας"), που δημοσιεύθηκε το 1883 στη Λειψία. Αυτό το φυλλάδιο, ακολουθούμενο από ένα άλλο που δημοσιεύθηκε στη Δρέσδη το 1890 (Freiland, ein soziales Zukunftsbild / Land of the Freedom, a Social Vision of the Future) θυμίζει αγροτικά φαλανστήρια που αποτελούνται από ελεύθερους ανθρώπους που ζουν σε συλλογική ιδιοκτησία. Μια προεικόνιση του κιμπούτς, φυσικά. Αλλά οι προσπάθειες να εφαρμοστούν οι ουτοπικές ιδέες του Hertzka στην Κένυα, μια βρετανική αποικία, μετατράπηκαν σε φιάσκο. Ο Herzl έκανε διορθώσεις σε αυτό το φαλανστεριανό σχέδιο που φαινόταν πιο ορθολογικό και επομένως πιο εφικτό. Γνωρίζει ότι το σχέδιό του δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να είναι μια ουτοπία, αλλά ένα ζήτημα δικαίου και οικονομίας. Ακούραστος πωλητής της δικής του ιδέας, ο Herzl συνάντησε τον Γάλλο Narcisse Leven, αντιπρόεδρο της Alliance Israélite Universelle, ο οποίος παρέμεινε τόσο σκεπτικός όσο ο Güdemann, αλλά του έδωσε κάποιες συμβουλές: επικοινωνήστε με τον αρχιραβίνο της Γαλλίας Zadoc Kahn, τον Άγγλο συνταγματάρχη Albert Goldsmid (ο οποίος ήθελε να ναυλώσει πλοία για να ανακαταλάβει την Παλαιστίνη) και πάνω απ 'όλα να διαβάσει τα έργα του Léon Pinsker (βλ. παραπάνω).
Τέλος, ο Herzl έγραψε το βιβλίο του, Der Judenstaat, μια περίληψη του οποίου, πριν από τη δημοσίευση, εμφανίστηκε στις στήλες του Jewish Chronicle στο Λονδίνο στις 17 Ιανουαρίου 1896. Την επόμενη μέρα, ο βιεννέζικος εκδοτικός οίκος Breitenstein δέχτηκε το χειρόγραφο. Η σιωνιστική ιδέα γεννήθηκε, θα πάρει το δρόμο της. Ένας Βιεννέζος δημοσιογράφος, ο Alexander Scharf, προσπάθησε να τον συγκρατήσει: «Είσαι ένας δεύτερος Χριστός που θα κάνει πολύ κακό στους Εβραίους (...). Αν ήμουν Rothschild, και αν δεν ήξερα ότι δεν μπορείτε να αγοραστείτε, θα σας πρόσφερα πέντε εκατομμύρια για να μην δημοσιεύσετε το φυλλάδιό σας. Ή θα σε δολοφονήσω γιατί θα προκαλέσεις ανεπανόρθωτη ζημιά». Στις 14 Φεβρουαρίου 1896, ο Herzl έμαθε ότι τα πρώτα 500 αντίτυπα των προγραμματισμένων 3000 αντιτύπων ήταν προς πώληση. Η αντίδρασή του; «Τώρα η ζωή μου μπορεί να παίρνει μια στροφή».
Η δημοσίευση του έργου άνοιξε το δρόμο για τη διοργάνωση των πρώτων «Σιωνιστικών Συνεδρίων»: Βασιλεία (1897, 1898, 1899, 1901 και 1903), Λονδίνο (1900). Στο πρώτο συνέδριο της Βασιλείας το 1897, δημιουργήθηκε η παγκόσμια σιωνιστική οργάνωση. Στις 2 Νοεμβρίου 1898, ο Herzl έγινε δεκτός στο ακροατήριο από τον Κάιζερ στην Ιερουσαλήμ, αλλά ο αυτοκράτορας Hohenzollern δεν ήθελε να δημιουργήσει διπλωματική ρήξη με τους Οθωμανούς. Το 1899, δημιουργήθηκε στο Λονδίνο η Jewish Colonial Trust Limited, με απώτερο στόχο τη δημιουργία, στο πνεύμα του εκκολαπτόμενου σιωνισμού, εβραϊκών αποικιών σε εδάφη υπό βρετανική κηδεμονία. Μετά το θάνατο του Herzl,το 7ο Σιωνιστικό Συνέδριο στη Βασιλεία απέρριψε τη βρετανική πρόταση να προσφερθεί έδαφος στους Εβραίους στην Ανατολική Αφρική. Το 1903, μια εξεταστική επιτροπή εξέτασε, αλλά χωρίς επιτυχία, τη δημιουργία εβραϊκού πληθυσμού στο Σινά.
Από το 1905 πραγματοποιήθηκε η δεύτερη επιστροφή των Εβραίων σύμφωνα με τη σιωνιστική ιστοριογραφία. Η πρώτη έλαβε χώρα μετά το 1881, δηλαδή μετά τη δολοφονία του τσάρου Αλέξανδρου Β ́ από Ρώσους μηδενιστές, οπαδούς του ριζοσπάστη επαναστάτη Νετσάεφ (με την υποστήριξη των βρετανικών υπηρεσιών; Μπορούμε να διατυπώσουμε την υπόθεση). Αυτή η πρώτη μετανάστευση στα οθωμανικά βιλαέτια της Παλαιστίνης αποτελούνταν από σιωνιστές avant la lettre, εμψυχωμένους πάνω απ' όλα από τη σοσιαλιστική ιδέα, συχνά ουτοπική. Η δεύτερη, το 1905, ακολούθησε την αποτυχημένη επανάσταση, που προκλήθηκε από τη ρωσική ήττα από την Ιαπωνία, υποστηριζόμενη τότε από τις αγγλοσαξονικές δυνάμεις. Ήταν ουσιαστικά έργο ριζοσπαστών επαναστατών από τα shetls (κοινότητες) της τσαρικής αυτοκρατορίας, από την τεράστια περιοχή που περιλαμβάνει τη σημερινή Λευκορωσία και την Ουκρανία που μερικές φορές ονομάζεται Yiddishland. Η τρίτη εβραϊκή μετανάστευση στην Παλαιστίνη ήρθε μετά την Μπολσεβίκικη Επανάσταση του 1917 και τον Ρωσικό Εμφύλιο Πόλεμο που ακολούθησε: σίγουρα περιελάμβανε άλλα σοσιαλεπαναστατικά στοιχεία, αλλά και μενσεβίκους και δεξιά στοιχεία που γέννησαν τη σιωνιστική δεξιά, στη συνέχεια την ισραηλινή δεξιά, της οποίας ο κύριος θεωρητικός ήταν ο Βλαντιμίρ Ζέεφ Τζαμποτίνσκι. Κατάγεται από την εβραϊκή κοινότητα της Οδησσού, είναι καλός Ιταλός και θαυμαστής του ιταλικού φασισμού, Βρετανός αξιωματικός της Εβραϊκής Λεγεώνας κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και φασίστας Τσώρτσιλλ κατά την περίοδο του μεσοπολέμου. Η πέμπτη μεγάλη μετανάστευση έφερε γερμανόφωνους Εβραίους μετά το 1933 και το 1938 που εγκατέλειψαν το Ράιχ μετά την κατάληψη της εξουσίας από τους Εθνικοσοσιαλιστές και την Αυστρία και τη Βοημία-Μοραβία μετά το Anschluss και την προσάρτηση της Σουδητίας. Η έκτη μετανάστευση ακολούθησε τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και οδήγησε στη δημιουργία του κράτους του Ισραήλ.
Μετά το θάνατο του Theodor Herzl στις 3 Ιουλίου 1904 στην Κάτω Αυστρία, παρά την πίστη πολλών Γερμανοεβραίων στο Ράιχ του Γουλιέλμου Β', υπήρξε ένας φιλοβρετανικός τροπισμός στους σιωνιστικούς κύκλους, πριν και κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, που μπορούσε να συγκριθεί με έναν φιλοσιωνιστικό τροπισμό εντός της αγγλικής ελίτ. τρίβονται στους ώμους με μια βιβλική ιδεολογία που προκαλείται από τον πουριτανικό προτεσταντισμό. Για παράδειγμα, ο Philipp Kerr, διευθυντής του σημαντικού βρετανικού ιμπεριαλιστικού περιοδικού Round Table, επηρέασε τον διπλωμάτη Mark Sykes, ο οποίος ήταν στην αρχή των λεγόμενων συμφωνιών «Sykes-Picot» του 1916, με τον Picot να είναι ο Γάλλος ομόλογός του. Ο Σάικς ήταν αυτό που μπορεί να ονομαστεί ένας Άγγλος «σιωνιστής βιβλικός λόγιος», που ονειρευόταν να δώσει πίσω στους Εβραίους τα εδάφη που είχαν χάσει ως αποτέλεσμα των εξεγέρσεων της δεκαετίας του 1970 και του 135 εναντίον της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, εξεγέρσεις που, σύμφωνα με τη σιωνιστική αφήγηση, είχαν προκαλέσει τη διασπορά των Εβραίων σε όλο τον μεσογειακό κόσμο, τη Μεσοποταμία και αλλού. Το σκεπτικό του Κερ είναι καθαρά γεωπολιτικό και παίρνει τη σκυτάλη από τα κάποτε συγκεχυμένα σχέδια για βρετανική επέμβαση στην ανατολική Μεσόγειο. Μία από αυτές ήταν επιτυχής: η υποστήριξη των Οθωμανών εναντίον των Ρώσων, των Βουλγάρων και των Ρουμάνων είχε καταστήσει δυνατή την κατάληψη της Κύπρου το 1878, προκειμένου να έχει μια βάση κοντά στη Διώρυγα του Σουέζ, την πύλη προς την Ινδία, που σκάφτηκε το 1869. Το 1882, οι Βρετανοί, μοναδικός σύμμαχος των Οθωμανών, στους οποίους έκοψαν σοβαρούς κρουπιέρηδες χωρίς να ρίξουν ούτε έναν πυροβολισμό, απέκτησαν το προτεκτοράτο της Αιγύπτου, η οποία ήταν επαναστατική από την εποχή του Μεχμέτ Αλή, στερώντας από τη Γαλλία κάθε ευκαιρία να ελέγξει τη ζώνη της διώρυγας προς όφελός της. Η Παλαιστίνη, αν εξιουδαϊζόταν, θα ήταν ένα πρόσθετο πλεονέκτημα της αυτοκρατορίας σε αυτή την εξαιρετικά στρατηγική περιοχή.
Για τον Κερ, μια ιουδαϊσμένη Παλαιστίνη υπό βρετανική κηδεμονία θα αποτελούσε «έναν μεντεσέ μεταξύ τριών ηπείρων» (Ευρώπη, Ασία, Αφρική), στο νευραλγικό κέντρο που καθιστούσε δυνατή την παρακολούθηση της διαδρομής προς την Ινδία. Για τον Οθωμανό Σουλτάνο, ο οποίος δικαίως φοβόταν τα ρωσικά σχέδια στα στενά και την υποστήριξη που παρείχε η Αγία Πετρούπολη στους επαναστατημένους Σλάβους των οθωμανικών Βαλκανίων, η υποδοχή των «πρωτοσιωνιστών» Εβραίων προσφύγων αντιπροσώπευε μια συμβολή πληθυσμών εχθρικών προς την πογκρόμ Ρωσία, καθώς και δυνητικών στελεχών (γιατρών, μηχανικών) για την ετοιμοθάνατη αυτοκρατορία του («ο ασθενής του Βοσπόρου» σύμφωνα με τον Μπίσμαρκ). Η πρώτη αραβο-παλαιστινιακή αντίδραση, αν και σε μέτρια κλίμακα, χρονολογείται πριν από το βιβλίο μανιφέστο του Herzl: από το έτος 1891.
Οι προσπάθειες των Κερ και Σάικς οδήγησαν στην περίφημη «Διακήρυξη Μπάλφουρ», που πήρε το όνομά της από τον Βρετανό υπουργό που την εξέδωσε. Ο Balfour υπόσχεται στους σιωνιστές τη δημιουργία μιας «εβραϊκής πατρίδας στην Παλαιστίνη», η οποία είναι διαφορετική από την υπόσχεση ενός «εβραϊκού κράτους», όπως διατυπώνεται στο βιβλίο του Herzl. Αλλά οι Βρετανοί έπαιξαν σε δύο μέτωπα: υποστήριξαν ταυτόχρονα τους Χασεμίτες του βόρειου τμήματος της Αραβικής Χερσονήσου και τους Σιωνιστές που συμμετείχαν στην Εβραϊκή Λεγεώνα όπου υπηρέτησε ο μελλοντικός φασίστας Vladimir Zeev Jabotinsky. Οι Χασεμίτες έλαβαν τους θρόνους του Ιράκ και της Ιορδανίας (Υπεριορδανία στο λεξιλόγιο της Βρετανικής Αυτοκρατορίας κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου), αλλά δεν έλαβαν τίποτα από τους Γάλλους στη Συρία, οι οποίοι επέλεξαν μια εντολή υπό τη σημαία της δημοκρατικής, κοσμικής και μασονικής ιδεολογίας που οδήγησε στη βίαιη εξέγερση των Δρούζων μεταξύ 1925 και 1928. Στις Βερσαλλίες, οι Βρετανοί έλαβαν εντολή για το Ιράκ, την Υπεριορδανία και την Παλαιστίνη, ενώ οι Γάλλοι άσκησαν τη δική τους εντολή για το Λίβανο και τη Συρία, η οποία είχε ακρωτηριαστεί σε τελευταία φάση από την περιοχή του Κιρκούκ και της Μοσούλης, επειδή οι Βρετανοί είχαν ανακαλύψει κοιτάσματα πετρελαίου εκεί. Ο σιωνισμός έγινε γρήγορα ένα όργανο του βρετανικού ιμπεριαλισμού, παρά την εχθρότητα προς τη Βρετανία που καλλιεργούσαν ορισμένοι μαξιμαλιστές από το 1931 και μετά.
Στην Υποχρεωτική Παλαιστίνη, οι Βρετανοί προσπάθησαν να κάνουν τους Παλαιστίνιους Άραβες και τους Εβραίους μετανάστες, κυρίως από την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, να συμβιώσουν. Οι αραβικές εξεγέρσεις, υποστηριζόμενες από τον νεαρό Μουφτή της Ιερουσαλήμ, διαδέχονταν η μία την άλλη, όπως και τα σιωνιστικά αντίποινα: τα βρετανικά στρατεύματα έπρεπε να διατηρήσουν την τάξη. Υπό την ώθηση του Vladimir Zeev Jabotinsky, ενός Βρετανού αξιωματικού που ήταν τελικά πιστός, οργανώθηκε ο «στρατιωτικοποιημένος σιωνισμός». Για να αποφύγουν τις αναταραχές γύρω από τη διώρυγα του Σουέζ και τις ιρακινές πετρελαιοπηγές, οι Βρετανοί, χωρίς να εγκαταλείψουν την ιδέα τους για μια «εβραϊκή πατρίδα στην Παλαιστίνη», περιόρισαν την εβραϊκή μετανάστευση στο έδαφος της εντολής τους. Το 1939, μια «Λευκή Βίβλος» που εκδόθηκε από το Φόρεϊν Όφις περιόρισε τη μετανάστευση σε 75.000 ψυχές για τα επόμενα πέντε χρόνια, παρά τις αμέτρητες εβραϊκές αιτήσεις για μετανάστευση εκτός Κεντρικής Ευρώπης υπό εθνικοσοσιαλιστικό έλεγχο. Ταυτόχρονα, οι βρετανικές αρχές περιόρισαν τον δυνητικό ζήλο των Σιωνιστών περιορίζοντας την πρόσβαση των Εβραίων στην ιδιοκτησία γης στην Υποχρεωτική Παλαιστίνη.
Η στρατιωτικοποίηση του σιωνισμού ξεκίνησε πολύ νωρίς: ήδη από το 1920, Εβραίοι μετανάστες από την Παλαιστίνη σχημάτισαν τη Haganah, ή Irgun Haganah (= «Αμυντική Οργάνωση»). Το 1931, οι σιωνιστές μαξιμαλιστές διαχωρίστηκαν από αυτή την οργάνωση για να σχηματίσουν την Ιργκούν, της οποίας οι στόχοι δεν ήταν πλέον να περιορίσουν την επιθετικότητα του αραβικού πλήθους, αλλά να επιλέξουν μια πιο επιθετική πολιτική, σε αντίθεση με έναν σοσιαλδημοκρατικό ή κομμουνιστικοποιημένο σιωνισμό που ήταν πιο συμφιλιωτικός προς τους Άραβες και την υποχρεωτική εξουσία. Ένας από τους ηγέτες τους θα έκανε καριέρα: ο Menachem Begin. Αλλά η δυναμική πολιτική του Ιργκούν δεν κέρδισε ομόφωνη υποστήριξη για πολύ: το 1940, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο βρισκόταν σε πόλεμο με τη Γερμανία και την Ιταλία, μια ακόμη πιο ριζοσπαστική φατρία αποσχίστηκε, η Λεχί, την οποία οι Βρετανοί ονόμασαν «Συμμορία Στερν» ή «Συμμορία Στέρν», που πήρε το όνομά της από τον κύριο ακτιβιστή της, Αβραάμ Στερν, ο οποίος σκόπευε να πολεμήσει κατά μέτωπο τα βρετανικά στρατεύματα που στάθμευαν στην Παλαιστίνη και την Υπεριορδανία. ζητώντας τη βοήθεια της Ιταλίας του Μουσολίνι και της Γερμανίας του Χίτλερ! Ο Στερν πυροβολήθηκε και σκοτώθηκε χωρίς άλλη καθυστέρηση από τη βρετανική αστυνομία το 1942.
Ο θάνατος του Στερν δεν τερμάτισε την εχθρότητα των «στρατιωτικοποιημένων σιωνιστών», εμπνευσμένων από τις θεωρίες του ιρλανδικού IRA του Michael Collins, προς το Λονδίνο. Τον Μάιο του 1941, σχηματίστηκε η Palmach, μια μαχητική οργάνωση που συγκέντρωσε 2000 αποφασισμένους άνδρες και γυναίκες. Πιο προσεκτικοί από τον Στερν και τον Λεχί του, οι μαχητές της Πάλμαχ περιορίστηκαν σε μερικές επιχειρήσεις εναντίον της βρετανικής παρουσίας, ενώ συνέχισαν έναν πόλεμο φθοράς εναντίον του παλαιστινιακού πληθυσμού, ανακοινώνοντας την εκδίωξη των Αράβων το 1947-48, την οποία οι Παλαιστίνιοι ονόμασαν Νάκμπα (ή «καταστροφή»). Στις 10 Οκτωβρίου 1945, η Palmach επανέλαβε τις εχθροπραξίες επιτιθέμενη στο στρατόπεδο κράτησης παράνομων Εβραίων μεταναστών στο Atlit, απελευθερώνοντας 200 κρατούμενους που προφανώς εντάχθηκαν στις τάξεις της.
Η ιδεολογία του «στρατιωτικοποιημένου σιωνισμού» δεν προέρχεται από τον Herzl, έναν εξυψωμένο ουτοπιστή, αλλά από τον Max Nordau και τον Vladimir Z. Jabotinsky. Ο Max Nordau, επίσης ντόπιος της Πέστης στην Ουγγαρία, είχε οργανώσει το πρώτο σιωνιστικό συνέδριο στη Βασιλεία με τον Herzl το 1897. Θα γινόταν ένας από τους κύριους ακρογωνιαίους λίθους των επόμενων συνεδρίων. Ένας δημοφιλής ρήτορας, θεωρητικοποίησε την εγκατάλειψη της στάσης του «νευρικού Εβραίου» ή του «Ταλμουδικού Εβραίου», ενός καθαρά πνευματικού όντος, προκειμένου να προωθήσει την έλευση, μέσω του σιωνισμού, ενός «Εβραίου των μυών» που επρόκειτο να εμπνευστεί από τις γαλλικές αρχές του Εμπερτισμού ή τις «γυμναστικές εταιρείες» του Γερμανού Jahn (στην εποχή του Ναπολέοντα ως μέρος του νέου πρωσικού στρατού του 1813). Εκείνοι που τον ακολούθησαν ίδρυσαν τότε τη βιεννέζικη γυμναστική εταιρεία, την Hakoah. Αρχικά, ο Nordau (πραγματικό όνομα Maximilian Simon Südfeld), δεν ήταν απαραίτητα υπέρ της εγκατάστασης μελλοντικών σιωνιστών μεταναστών στην Παλαιστίνη: είχε δείξει ενδιαφέρον για το βρετανικό σχέδιο δημιουργίας σιωνιστικών οικισμών στην Ουγκάντα. Στις 19 Δεκεμβρίου 1903 στο Παρίσι, ένας μαξιμαλιστής, υπέρ της εγκατάστασης των Εβραίων στην Παλαιστίνη, ο Chaim Selig Louban, ένας νεαρός Εβραίος από τη Ρωσία, πυροβόλησε δύο σφαίρες περιστρόφου προς την κατεύθυνσή του, αλλά αστόχησε. Αυστριακός υπήκοος, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη Γαλλία μόλις κηρύχθηκε ο πόλεμος το 1914 και κατέφυγε στη Μαδρίτη. Μετά τον πόλεμο, μετακόμισε στο Λονδίνο, όπου συναντήθηκε με τον Chaim Weizmann, τον οποίο είχε επικρίνει πριν από τον πόλεμο για τις μετριοπαθείς θέσεις του, και τον Vladimir Z. Jabotinsky. Μέχρι το θάνατό του το 1923, ο Νορντάου υπερασπίστηκε ριζοσπαστικές ιδέες, πιο κοντά στον μελλοντικό εθνικοσοσιαλισμό παρά στη σοσιαλδημοκρατία που διακήρυσσαν οι περισσότεροι μη κομμουνιστές Εβραίοι διανοούμενοι. Σοσιαλδαρβινιστής, υπερασπίστηκε την ευρωπαϊκή αποικιοκρατία και παραδέχτηκε, ριζοσπαστικοποιώντας τον Μωυσή Ες (βλ. παραπάνω), την εγκυρότητα των φυλετικών θεωριών που ήταν στη μόδα εκείνη την εποχή. Αναγνώστης των έργων του Ιταλού Cesare Lombroso, ανέπτυξε μια ενδιαφέρουσα θεωρία για τον «εκφυλισμό», ένα θανατηφόρο φαινόμενο που αποκαλύφθηκε στη λογοτεχνία στα τέλη του19ου αιώνα και το οποίο προανήγγειλε, μακροπρόθεσμα, για τις επόμενες δεκαετίες, μια άνευ προηγουμένου καταστροφή για τον ευρωπαϊκό πολιτισμό. Τα φαινόμενα εκφυλισμού θα αυξηθούν και θα προκαλέσουν το θάνατο των καλλιεργειών μας. Ο Nordau επικαλείται επίσης τον «παρασιτισμό» και τον «ψευδαίσθηση», κακά από τα οποία υποφέρει η ανθρωπότητα και τα οποία πρέπει να ξεπεραστούν με την πραγματική γνώση και τις σοσιαλδαρβινιστικές αρχές της αλληλεγγύης (και όχι της πάλης όλων εναντίον όλων).
Ο Jabotinsky ήταν μαθητής του, ο οποίος ζήτησε τη δημιουργία ενός «σιδερένιου τείχους από εβραϊκές ξιφολόγχες» στην Παλαιστίνη ενάντια στους αυτόχθονες Άραβες. Συναντήθηκε με τον Herzl στο Έκτο Σιωνιστικό Συνέδριο, ενώ κοντά στη γενέτειρά του, την Οδησσό, έλαβε χώρα ένα πογκρόμ στο Κισινάου της Μολδαβίας. Ο Jabotinsky έγινε ο εκπρόσωπος των Εβραίων της Ρωσίας που αντιμετώπισαν τις υπερβολές του πλήθους στην αυτοκρατορία των Τσάρων. Ενεργός στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, όπου οι καλά ενσωματωμένοι Σεφαραδίτες Εβραίοι δεν ενδιαφέρονταν πολύ για τη σιωνιστική ιδέα, πήγε στη συνέχεια στην Αίγυπτο στην υπηρεσία των Βρετανών, οι οποίοι, το 1917, επέτρεψαν τη δημιουργία της Εβραϊκής Λεγεώνας, στην οποία διοικούσε έναν λόχο και συμμετείχε στον πόλεμο στην κοιλάδα του Ιορδάνη. Απογοητευμένος από τη βρετανική απροθυμία να διατηρήσει όλες τις εβραϊκές μονάδες στην Υποχρεωτική Παλαιστίνη, δημιούργησε το κίνημα νεολαίας Betar και ίδρυσε το κίνημα των «Ρεβιζιονιστών Σιωνιστών». Ο όρος «ρεβιζιονιστής» εδώ αναφέρεται σε έναν ριζοσπαστικό μαξιμαλισμό, εχθρικό όχι τόσο προς τη βρετανική εντολή (ο Jabotinsky παραμένει πιστός στη χώρα που του έδωσε τον βαθμό του λοχαγού στο στρατό της), αλλά προς τις μετριοπαθείς πολιτικές του Weizmann και της σιωνιστικής αριστεράς στην Παλαιστίνη. Για παράδειγμα, ο Jabotinsky σκόπευε να επεκτείνει το έδαφος του μελλοντικού "εβραϊκού κράτους" και στις δύο όχθες του ποταμού Ιορδάνη, το οποίο ο Weizmann θεωρούσε εντελώς μη ρεαλιστικό. Ο Jabotinsky απέρριψε επίσης το σχέδιο του σιωνιστή Chaim Arlosoroff (1899-1933) που είχε οδηγήσει στις λεγόμενες συμφωνίες "Ha'avara" με τις νέες εθνικοσοσιαλιστικές αρχές, οι οποίες θα επέτρεπαν στους Εβραίους από τη Γερμανία να μεταναστεύσουν στην Παλαιστίνη, προωθώντας παράλληλα την εισαγωγή γερμανικών βιομηχανικών προϊόντων. Κατά την επιστροφή του από τη Γερμανία, ο Arlosoroff δολοφονήθηκε.
Λίγο λίγο, η αρχική του πίστη στα βρετανικά αφεντικά του ξεθώριασε και ανέλαβε τη διοίκηση του Ιργκούν, όπου δραστηριοποιούνταν ο Μεναχέμ Μπεγκίν, ο οποίος θα ήταν ο διάδοχός του, μετά τον τυχαίο θάνατό του στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου επεδίωκε να στρατολογήσει Εβραίους μαχητές για τον σιωνιστικό σκοπό.
Μετά τον σιωνιστικό-βρετανικό πόλεμο που μαινόταν στην Παλαιστίνη μεταξύ 1945 και 1948, δημιουργήθηκε το κράτος του Ισραήλ και κυβερνήθηκε μέχρι το 1977 από σοσιαλδημοκρατικές («εργατικές») πλειοψηφίες. Το 1977, ο Menachem Begin ήρθε στην εξουσία μετά τη νίκη της ισραηλινής δεξιάς, ενωμένης στο Λικούντ. Αυτή ήταν η μεταθανάτια νίκη του Nordau και του Jabotinsky. Ο πιο ριζοσπαστικός σιωνισμός παίρνει το τιμόνι στο Ισραήλ. Αλλά αυτή η νίκη της ισραηλινής δεξιάς, η οποία επρόκειτο να βιώσει πολλαπλά είδωλα, με θρησκευτική διαφωνία συχνά ακόμη πιο ριζοσπαστική, οδήγησε έναν ορισμένο αριθμό ισραηλινών διανοουμένων και ιστορικών να επικρίνουν το σιωνιστικό αφήγημα, το οποίο είχε γίνει κρατικό δόγμα.
Ο Benny Morris, ο Colin Shindler, ο Ilan Pappé και ο Shlomo Sand (ένας γαλλόφωνος που είναι επίσης ειδικός στον Georges Sorel) είναι οι κύριες μορφές του κινήματος που τώρα ονομάζεται «μετα-σιωνιστικό». Για αυτούς, ο σιωνισμός είναι ένα αυθαίρετο ιδεολογικό κατασκεύασμα στο οποίο ορισμένοι Εβραίοι διανοούμενοι του19ου αιώνα προσπάθησαν να μιμηθούν τους Ευρωπαίους εθνικιστές φαντάζοντας μια «ουσία εβραϊκότητας», όπως υπήρχε μια «ουσία γερμανικότητας» μεταξύ των Γερμανών μετα-ρομαντικών ή «ρωσικότητα» μεταξύ των Ρώσων Σλαβόφιλων. Ο Shlomo Sand εξηγεί ότι αυτή η ουσία είναι φανταστική από την ιστορία του Φλάβιου Ιώσηπου, ενός Λατίνου συγγραφέα της ρωμαϊκής αρχαιότητας, ο οποίος περιέγραψε την εξορία των Εβραίων μετά την καταστροφή του ναού από τις λεγεώνες του Τίτου. Η σιωνιστική αφήγηση παραπέμπει σε μια μαρτυρική Ιουδαία και, κατά συνέπεια, σε έναν «ιουδαϊκό λαό» διασκορπισμένο σε όλο τον αρχαίο κόσμο που θα συνόψιζε πλήρως το εβραϊκό γεγονός. Ο Sand, εξερευνώντας την ιστορία της αρχαίας Παλαιστίνης, αποδεικνύει ότι υπήρχε μια εξελληνισμένη και στη συνέχεια εκρωμαϊσμένη «χασμονική» εβραϊκότητα που ασκούσε τον αναγκαστικό προσηλυτισμό γειτονικών σημιτικών φυλών και δεν ασκούσε αυστηρό μονοθεϊσμό. Αυτός ο πληθυσμός των Ασμοναίων δεν διασκορπίστηκε. Δεύτερον, πέρα από τη μετασιωνιστική σχολή, η διατριβή του Arthur Koestler για τη13η φυλή τείνει να πιστοποιήσει, μετά από μια μαζική μεταστροφή, την χαζαρική καταγωγή πολλών Εβραίων από τη Ρωσία και την Ουκρανία, των οποίων οι πρόγονοι δεν έζησαν ποτέ στη ρωμαϊκή Ιουδαία. Ως εκ τούτου, ένας πολιτιστικός πόλεμος μαίνεται στο Ισραήλ μεταξύ των υποστηρικτών της σιωνιστικής αφήγησης και των μετασιωνιστών ιστορικών.
Επομένως, ο σιωνισμός ήταν πράγματι ένα όργανο της βρετανικής αυτοκρατορίας πρώτα, στη συνέχεια του αμερικανικού ιμπεριαλισμού, απομονώνοντας τον εβραϊκό πληθυσμό στη Μέση Ανατολή και θέτοντάς τον ως εχθρό όλων των αραβικών κρατών στην περιοχή. Toynbee περιέγραψε ως «Ηρωδιανό», δηλαδή μη σιωνιστική σύμφωνα με τη σιωνιστική αφήγηση, στο βαθμό που οι Εβραίοι Ηρωδιανοί της αρχαιότητας, εξελληνισμένοι, εκρωμαϊσμένοι και σύμμαχοι της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, ευθυγραμμίστηκαν με την υπόρρητη γεωπολιτική μιας αυτοκρατορίας που βρισκόταν δυτικά της Μεσογείου, όπως ήταν και η Βρετανική Αυτοκρατορία στις αρχές του19ου αιώνα αιώνα έως το 1956 (κατά τη διάρκεια της υπόθεσης του Σουέζ) και στη συνέχεια τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες, σύμφωνα με τον ιστορικό και γεωπολιτικό επιστήμονα Luttwak, παρουσιάστηκαν ως συνεχιστές της ρωμαϊκής γεωπολιτικής στην ανατολική λεκάνη της Μεσογείου, ενώ γνώριζαν ότι οι Ρωμαίοι και στη συνέχεια οι Βυζαντινοί είχαν ως στόχο να αποτρέψουν το άνοιγμα των αυτοκρατοριών των Περσών, των Πάρθων ή των Σασσανιδών στις ακτές της Μεσογείου.
Η κριτική του σιωνισμού πρέπει αναπόφευκτα να περιλαμβάνει μια μελέτη του έργου των ισραηλινών ιστορικών της μετασιωνιστικής σχολής, οι οποίοι είναι πολύ αυστηροί όσον αφορά τη «Νάκμπα» που υπέστησαν οι Παλαιστίνιοι το 1948. Διαφορετικά, οποιαδήποτε κριτική αυτής της εβραϊκής ιδεολογικής φλέβας μπορεί κάλλιστα να βασίζεται μόνο σε συνθήματα, αβάσιμες αντισημιτικές υπερβολές, αποδεικνύοντας σωστό, εκ των υστέρων, τον Léon Pinsker, ο οποίος τις περιέγραψε ως «ανίατες ψυχικές ασθένειες».
Βιβλιογραφία:
Alain BOYER, Les origines du sionisme, PUF, Παρίσι, 1988.
Franco CARDINI, Lawrence d'Arabia, Sellerio Editore, Παλέρμο, 2019.
Maurice-Ruben HAYOUN, Le judaïsme moderne, PUF, 1989.
Serge-Allain ROZENBLUM, Theodor Herzl – Biographie, Kiron/Editions du Félin, Παρίσι, 2001.
Shlomo Sand, Words and the Land – Intellectuals in Israel, Champs/Flammarion, Παρίσι, 2010.
Colin SHINDLER, The Triumph of Military Zionism – Nationalism and the Origins of the Israeli Right, I. B. Tauris, Λονδίνο, 2010.
Richard WILLIS, "The Hebrew Insuprising", στο: History Today, Vol. 72, Issue 6, June 2022.
Robert Steuckers (@RobertSteuckers) / X
Αναρτήθηκε από ΦΩΤ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου