Πέμπτη 29 Αυγούστου 2019

Θα παραδώσουν το πετρέλαιο στη Συρία": Πώς ένα ιρανικό υπερτάνκερ αψηφά τις κυρώσεις του Τραμπ.



Last spring, the Grace I left a filling station in the middle of the Persian Gulf loaded down with 2.1 million barrels of Iranian crude. Too large for the Suez Canal, the oil tanker made the long journey around the coast of Africa before showing up at the mouth of the Mediterranean Sea last month. Από τότε που έφυγε από το Ιράν με 2,1 εκατομμύρια βαρέλια, το τεράστιο δεξαμενόπλοιο παρίας έχει αλλάξει το όνομά και το δρομολόγιο του για να διαφύγει τον έλεγχο.



Pete Evans · CBC News · Mετάφραση Wan Werf


Οι βρετανικές αρχές στο Γιβραλτάρ κατάσχεσαν το πλοίο και το φορτίο του με την υποψία ότι σχεδίαζε να παραδώσει το πετρέλαιο που μετέφερε στη Συρία, πράξη που θα παραβίαζε τις κυρώσεις της ΕΕ εναντίον της χώρας αυτής. Το Ιράν αντέδρασε γρήγορα κατάσχοντας ένα βρετανικό δεξαμενόπλοιο στον Περσικό Κόλπο με την κατηγορία της υπερφόρτωσης.

Μετά από έξι εβδομάδες στο θαλάσσιο καθαρτήριο, επετράπη τελικά στο Γκρέις να αναχωρήσει, με τη διαβεβαίωση ότι δεν θα κατευθυνόταν προς τη Συρία. Αλλά μερικοί ειδικοί είναι πεπεισμένοι ότι αυτό δεν είναι αλήθεια.

Ο Γιώργος Μπελέρης, διευθυντής πετρελαίκων ερευνών στην εταιρεία δεδομένων Refinitiv, λέει ότι μόνο τρεις χώρες αυτή τη στιγμή είναι πρόθυμες να δεχθούν το ιρανικό πετρέλαιο: Η Τουρκία, η Συρία και η Κίνα. «Ήταν βέβαιο ότι θα κατευθυνόταν σε κάποια από αυτές», ανέφερε σε μια συνέντευξη του.


Μετά την την κατάσχεση του Γκρέις απ τις βρετανικές αρχές στο Γιβραλτάρ, οι Ιρανοί κατέλαβαν ένα βρετανικό δεξαμενόπλοιο, το Stena Impero, το οποίο φαίνεται εδώ περικυκλωμένο από ιρανικά πολεμικά πλοία στον Περσικό Κόλπο τον Ιούλιο.

Οι αρχές των ΗΠΑ ζήτησαν την κατάσχεση του σκάφους ενώ ήταν ακόμα υπό τον έλεγχο του Γιβραλτάρ, αλλά το πλοίο έφυγε πριν οι Αμερικανοί μπορέσουν να παρέμβουν και να το κατάσχουν .
Στις 18 Αυγούστου, το δεξαμενόπλοιο άλλαξε το όνομά του από Γκρέις Ι σε Άντριαν Ντάρια-Ι και άλλαξε τη σημαία του από αυτήν του Παναμά σε σημαία του Ιράν. Χάραξε πορεία ανατολικά από το Γιβραλτάρ, ισχυριζόμενο ότι προορισμός του ήταν η Καλαμάτα της Ελλάδας, ένα μέρος όπου ο τύπος του λαδιού που χρησιμοποιείται για εκφόρτωση προέρχεται από ελιές, και όχι από πετρελαιοπηγές .



Το Γκρέις αλλαξε το όνομά του σε Adrian Darya-1 λίγο μετά την αποδέσμευση του από τη βρετανική κατάσχεση στο Γιβραλτάρ. Σε αυτή τη φωτογραφία, ένα μέλος πληρώματος φαίνεται να φωτογραφίζει τη νέα πινακίδα του σκάφους. Το παλιό όνομα φαίνεται ζωγραφισμένο από κάτω. (Jon Nazca/Reuters)

Αν η αλλαγή του ονόματος δεν ήταν αρκετή, η πλεύση προς τις ελληνικές θάλασσες γέννησε απορίες λόγω του οτι το τανκερ αυτό είναι τεράστιο, φαρδύ και με μεγάλο εκπετασμα και δεν θα μπορούσε να δέσει στο λιμάνι της Καλαμάτας . Ακόμα και αν μπορούσε να το καταφέρει, το λιμάνι δεν έχει καν εγκαταστάσεις άντλησης αργού πετρελαίου για να το ξεφορτώσει.
Αλλά το πλοίο συνέχισε αυτή τη φάρσα για λίγες μέρες ακόμα , πηγαίνοντας αρχικά ανατολικά προς τη Σικελία. Στη συνέχεια, στις 23 Αυγ, δήλωσε ως προορισμό του , το λιμάνι της Μερσίνας, ένα τουρκικό λιμάνι που απέχει λιγότερο από 200 χιλιόμετρα από τα σύνορα με τη Συρία. Η γειτνίαση του με ένα διυλιστήριο στην Baniyas της Συρίας έκανε τις διεθνείς εντάσεις να οξυνθούν πολύ περισσότερο.

Πώς το Ιράν χρησιμοποιεί «πλοία-φαντάσματα» για να αψηφήσει τις κυρώσεις του Ντόναλντ Τραμπ για το πετρέλαιο

Το πλοίο συνεχίζει να ταλαιπωρεί τους ναυτικούς παρατηρητές με το να κρύβει έξυπνα τις πραγματικές του προθέσεις. Η διεθνής προσοχή για την τύχη του σουπερτανκερ φτάνει στο ζενίθ στον συνήθως ήρεμο κόσμο της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Οι «Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επιβάλει κυρώσεις στην διακίνηση ιρανικού αργού πετρελαίου, ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει επιβάλει κυρώσεις στη Συρία. Έτσι, η απόπειρα διακίνησης πετρελαίου αξίας 130 εκατομμυρίων δολαρίων μεταξύ των δύο χωρών θα ήταν μια από τις πιο δόλιες κινήσεις που θα γίνονταν αυτή τη στιγμή στον κόσμο. Αλλά η συμπεριφορά του τανκερ Άντριαν Ντάρια υποδηλώνει ότι το πλοίο είχε προ πολλού αποφασίσει να πετύχει τον στόχο του.



Η πορεία του Adrian darya στην μεσόγειο

1) Τάνκερ αργότερα γνωστό ως Grace 1 ,κατασχέθηκε στο υπό βρετανικό ελέγχο Γιβραλτάρ.

2)Εξι εβδομάδες αργότερα επιτράπηκε στο τανκερ να μπει στην μεσόγειο και μετονομάστηκε σε Adrian Darya .

3)Δηλωθείς προορισμός: Kαλαμάτα Ελλάδα.

4)Πλέει ανατολικά σε διεθνή ύδατα αποφεύγοντας χώρες φιλικές προς τις ΗΠΑ που ενδεχομένως θα δέχονταν να κατάσχουν το τανκερ .

5)Αλλαγή δηλωμένου προορισμού.|Νέος προορισμός Μερσινα Τουρκίας .

6) Στίγμα στις 11¨00πμ τρίτη 27 Αυγούστου.

«Σίγουρα, θα παραδώσουν το πετρέλαιο στη Συρία», αναφέρει ο συγγραφέας και αναλυτής άμυνας Μπαμπάκ Ταγκβέι. Εξοστρακισμένη από τη διεθνή κοινότητα, η Συρία χρειάζεται αργό πετρέλαιο για να διατηρήσει το καταπιεστικό της καθεστώς στην εξουσία, και η μόνη χώρα που είναι πρόθυμη να καταβάλει οποιαδήποτε προσπάθεια για να βοηθήσει είναι η Ρωσία.
Έτσι, η δήλωση οτι προορισμός είναι ένας λιμένας στην Τουρκία δεν είναι τυχαία, επειδή τα τουρκικά και συριακά ύδατα βρίσκονται εντός της σφαίρας επιρροής του ρωσικού ναυτικού μέσω της ναυτικής βάσης τους στην Tartus στις συριακές ακτές.
«Απλά θέλουν να είναι αρκετά κοντά … στη Συρία για να αποκτήσουν κάποια προστασία από τα πλοία του ρωσικού ναυτικού, τα οποία βρίσκονται στο Τάρτους ή πλέουν στην Ανατολική Μεσόγειο Θάλασσα», λέει ο Ταγκβέι.
Το πλοίο αντιμετωπίζει άλλη μια αινιγματική πρόκληση , επειδή μιας και είναι πλήρως φορτωμένο με πετρέλαιο, βυθίζεται πολύ βαθειά στο νερό για να μπορεί περάσει από τη διώρυγα του Σουέζ. Αν δεν μπορέσει να βρει έναν πρόθυμο αγοραστή, το πισωγύρισμα στον Ατλαντικό θα ήταν πολύ επικίνδυνο δεδομένου του ελέγχου γύρω από το Γιβραλτάρ. Αλλά με βάθος 22 μέτρων,δεν μπορεί να περάσει ούτε μέσα από το βαθύ Σουέζ των 21 μέτρων μέχρι τουλάχιστον να ελαφρύνει το φορτίο του. Επομένως, παγιδεύεται τελεσίδικα στη Μεσόγειο μέχρι να αλλάξει κάτι.



Οι αρχές των ΗΠΑ είναι πεπεισμένες ότι το Adrian Darya προσπαθεί να παραβιάσει τις κυρώσεις μεταφέροντας πετρέλαιο από το Ιράν στην Συρία. (Marcelo del Pozo / Bloomberg)
TΥπάρχουν 2 επιλογές


Πολλοί ειδικοί υποπτεύονται ότι το σχέδιο του πλοίου είναι να συναντηθεί με ένα άδειο ιρανικό δεξαμενόπλοιο και να εκφορτώσει αρκετό από τα φορτίο του εν πλω με μεταφορά από το ενα πλοίο στο άλλο , ώστε να του επιτραπεί να έχει ένα αρκετά μικρό βύθισμα για να περάσει από το Σουέζ. Επιπλέον, η διασπορά του φορτίου αργού πετρελαίου σε δύο πλοία αυξάνει τις πιθανότητες κάποιων απ αυτα να φτάσουν στον τελικό προορισμό τους. Αυτό ακριβώς πιστεύει ο Μπελέρης ότι θα συμβεί.
«Ρεαλιστικά, υπάρχουν δυο επιλογές», ανέφερε σε συνέντευξη. «Είτε να το ξεφορτώσουν κάπου στην ξηρά στην Τουρκία ή τη Συρία, είτε να μεταφορτώσουν μέρος του, σε άλλο δεξαμενόπλοιο, πετυχαίνοντας να το παραδωσουν στην Συρια «. Σε αντίθετη περίπτωση, και τα δύο δεξαμενόπλοια θα προσπαθήσουν πιθανότατα να διασχίσουν τα ουδέτερα ύδατα του Σουέζ γυρνώντας πίσω στο Ιράν και να βρουν ένα άλλο σχέδιο. «Επειδή κανείς άλλος δεν αγοράζει ιρανικό αργό πετρέλαιο», λέει.
Οι Η.Π.Α. κατηγορούν κινεζική εταιρεία ότι αγοράζει ιρανικό πετρέλαιο

Εάν το σχέδιο είναι πράγματι για ενα δεύτερο δεξαμενόπλοιο, αναμένω ότι το πλοίο θα κλείσει σύντομα τον πομποδέκτη του για να προσπαθήσει να κρύψει τη θέση του. «Πιθανότατα να εξαφανιστεί σύντομα απ τα ρανταρ ,ανέφερε.
Μερικοί παρατηρητές της ναυτιλίας πιστεύουν ότι έχουν ήδη εντοπίσει τον ιδανικό υποψήφιο για μια τέτοια μεταφορά πλοίων. Η εταιρεία ελέγχου πλοίων TankerTrackers.com παρατήρησε ότι ένα άλλο ιρανικό βυτιοφόρο, το Argo, έχει αρχίσει να κινείται πυρετωδώς απο την Κόκκινη Θάλασσα προς την Διώρυγα του Σουέζ. Αυτή τη στιγμή είναι φορτωμένο με 700.000 βαρέλια πετρελαίου, αλλά μόλις αυτά ξεφορτωθούν κάπου, θα είναι σε ιδανική θέση να συναντηθεί με τον Άντριαν Ντάρια στα ύδατα βόρεια του Πορτ Σαΐντ της Αιγύπτου, εκεί όπου η Διώρυγα του Σουέζ εκβάλει στη Μεσόγειο.


Η κόκκινη γραμμή μέσα στην κίτρινη διακεκομμένη γραμμή αντιπροσωπεύει τις τελευταίες 36 ώρες. Η συνεχόμενη κόκκινη γραμμή αντιπροσωπεύει έως και 72 ώρες συνεχόμενης πλεύσης , υποδεικνύοντας την πρόσδεση στο Port Said. Πιστεύουμε ότι θα μείνει αδρανές εκεί για λίγες μέρες μέχρι να συναντηθεί με ενα ιρανικο Suezmax .

Όταν ολοκληρωθεί η μεταφορά STS και το AD1 συνεχίσει νότια μέσω του Suez, υπάρχει αυξημένη πιθανότητα το IRGC να απελευθερώσει το υπο Ηνωμένου Βασιλείου σημαίας τανκερ


Μια πρωτόγνωρη κατάσταση.

Το Ιράν, από την πλευρά του, επιμένει ότι δεν υπάρχει τίποτα το ύποπτο και λέει ότι το πετρέλαιο έχει ήδη πωληθεί σε έναν άγνωστο αγοραστή. «Η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν πούλησε το πετρέλαιο του συγκεκριμένου πλοίου, και τώρα ο ιδιοκτήτης και αγοραστής του πετρελαίου αυτού θα αποφασίσει τον προορισμό του φορτίου», ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Τύπου Αλί Ραμσέι στο Reuters τη Δευτέρα.
Ίσως ως απόδειξη αυτού, το πλοίο να επικαιροποίησε τον προορισμό του από τη Μερσίνα σε κατάσταση διαθεσιμότητας απ τη Δευτέρα, μια ένδειξη ότι ισχυρίζεται ότι είναι διαθέσιμο σε οποιονδήποτε επιθυμεί να το ναυλώσει.

ΑΝΑΛΥΣΗ
Πώς ο δασμολογικόςπόλεμος του Τραμπ με την Κίνα θα μπορούσε να εμπλέξει τις παγκόσμιες πετρελαϊκές δυνάμεις

Παρά τη νέα δήλωση του οτι δηλαδή θα είναι διαθέσιμο προς ναύλωση , το τανκερ έκανε την Τρίτη εμφανή στροφή προς τα βόρεια και φαίνεται να κατευθύνεται προς την Τουρκία και τη Συρία, όπως υποπτεύονται κάποιοι.
Οι ΗΠΑ, εν τω μεταξύ, δεν καταλαβαίνουν τίποτα . Ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας Τζον Μπόλτον, ο οποίος εδώ και καιρό εμφορείται από εχθρότητα προς το Ιρανικό καθεστώς, δήλωσε τη Δευτέρα ότι οι ΗΠΑ θα κάνουν τα πάντα για να κατάσχουν το τανκερ , το οποίο μάλιστα όπως ανέφερε «δεν πρέπει να να εκφορτώνεται σε λιμάνι ή σε θάλασσα».

Όλοι μαζί στην εκστρατεία για να σταματήσουμε το Ιράν να χρηματοδοτεί την τρομοκρατία , να αποσταθεροποιεί τον κόσμο και να παραβιάζει τις διεθνείς κυρώσεις. Το παράνομο πετρέλαιο που κατευθύνεται προς την Τουρκία με το Adrian Darya 1 δεν επιτρέπεται να εκφορτωθεί σε λιμάνι ή εν πλω .


Αν κάτι στραβό συμβαίνει, είναι το γεγονός οτι δεν είναι η πρώτη φορά που το Ιράν προσπαθεί να παρακάμψει τις κυρώσεις για να πουλήσει το αργό του, σε έναν πρόθυμο αγοραστή. Το CBC News ανέφερε το περασμένο φθινόπωρο, οτι μετά τις κυρώσεις της Ουάσιγκτον ,η Τεχεράνη εχει χρησιμοποιήσει πλοία-φαντάσματα με τους πομποδέκτες τους GPS απενεργοποιημένους, καθιστώντας τα, πιο δύσκολο να εντοπιστούν.

Αλλά η κυκλική διαδρομή του Adrian Darya πάει ένα βήμα παραπέρα . Αν και δεν υπάρχει τίποτα απολύτως ύποπτο σε ένα πλοίο που αλλάζει το όνομά του, ακόμα και το νεο όνομα του τανκερ του τανκερ φαίνεται σχεδιασμένο για να κλίνει το μάτι στους επικριτές των ΗΠΑ.

Το Ιράν λέει ότι το ναυτικό του ήρθε να βοηθήσει το χαμένο πετρελαιοφόρο Riah καθώς αυξάνονται οι εντάσεις στον Κόλπο

Στα φαρσί, ο Adrian Darya μεταφράζεται χαλαρά ως «Θάλασσα του Αδριανού». Ένας φόρος τιμής στον Ρωμαίο αυτοκράτορα Αδριανό, ο οποίος έχτισε το περίφημο τείχος στη βόρεια Βρετανία για να κρατήσει μακριά από την αυτοκρατορία , η οποία εκτεινόταν από την Περσία εως την Μεγάλη Βρετανία,τους Κέλτες εισβολείς .

Η ονομασία του πλοίου ήταν ένας φόρος τιμής στον άνθρωπο που έχτισε ένα «τείχος το οποίο προστάτευσε τα συμφέροντα του Ιράν έναντι της Βρετανίας και είναι ένα από τα καλύτερα ονόματα που μπορούσαν να δοθούν σε αυτό το γιγαντιαίο πετρελαιοφόρο μετά τη νίκη του επί της Δύσης», ανέφερε σύμφωνα με πληροφορίες το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Fars του Ιράν.

Υπό κανονικές συνθήκες, η αλλαγή του ονόματος ενός πλοίου στο μέσο του ταξιδιού θα μπορούσε να είναι μια προσπάθεια να «καταλαγιάσει τον πυρετο , όπως το θέτει ο Μπελέρης.

Αλλά δεδομένης της πυρκαγιάς που ξέσπασε απ το έντονο ενδιαφέρον του κόσμου για το τανκερ αυτό , «Υποθέτω ότι δεν τα κατάφερε .»

cbc.ca

infognomonpolitics
 
https://www.triklopodia.gr/%ce%b8%ce%b1-%cf%80%ce%b1%cf%81%ce%b1%ce%b4%cf%8e%cf%83%ce%bf%cf%85%ce%bd-%cf%84%ce%bf-%cf%80%ce%b5%cf%84%cf%81%ce%ad%ce%bb%ce%b1%ce%b9%ce%bf-%cf%83%cf%84%ce%b7-%cf%83%cf%85%cf%81%ce%af%ce%b1/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου